23948sdkhjf

Forsvarsbygg inngår kontrakt med Hæhre om unikt prosjekt på Jan Mayen

INNGÅTT SAMSPILLSENTREPRISE: Nå har Forsvarsbygg signert en samspillentreprise med Hæhre Arctic As om ny hovedbygning på den vulkanske øya.

– Vi har inngått kontrakt med Hæhre Arctic AS. Sammen skal vi få på plass et forprosjekt for ny hovedbygning på øya. Den gamle stasjonen skal rives, uttaler Randi-Grethe Pedersen, prosjektleder i Forsvarsbygg, i en fersk pressemelding.

Spesialkompetanse i arktiske strøk

Jan Mayen er en 377 kvadratkilometer stor, arktisk øy som siden 1930 har vært en del av Norge, hele 100 mil vest av fastlandet.

Her jobber og bor mannskapene seks måneder av gangen. Meteorologisk Institutt har bemanning på øya, og i tillegg har Forsvaret personell på øya. 

– Vår spesialkompetanse fra prosjektgjennomføring i arktiske strøk vil komme godt med i kombinasjon med bistand fra blant annet Sweco LINK Arkitekter og exa nordic, sier Gudmund Roen, styreformann i Hæhre Arctic AS.

 

Teambilde fra Forsvarsbygg: Fra venstre major og driftskoordinator Jan Mayen Torgeir Madsen i Cyberforsvaret, avdelingsdirektør i Forsvarsbygg Stine Fjærli Sjøthun og prosjektleder Forsvarsbygg, Randi-Grethe Pedersen. Bak fra venstre: Assisterende byggeleder Britt-Helen Kvittingen (Forsvarsbygg), Audhild Storbråten (Hæhre Arctic), styreformann Gudmund Roen (Hæhre Arctic), Martin Nerhus Øen (Hæhre Arctic) og seksjonssjef Lars-Erik Gustavsen (Forsvarsbygg).

Ikke akkurat A4

– Det er mange forhold som skal løses i prosjektet; Jordskjelv. Aktiv vulkan. Ekstremvær, sier prosjektleder Pedersen i Forsvarsbygg.

Alt av forsyninger, personell og materialer må entes flys eller transporteres per båt. Man kan ikke mangle en spiker når man skal bygge på Jan Mayen, det er langt til nærmeste hjørne med byggevarehandel. Øya mangler også kai og ei god havn, dette gjør det utfordrende med ilandføring, sier Pedersen.

 – Det er ikke akkurat A4 å bygge i vernet, arktisk villmark, utdyper Pedersen, når hun forklarer hvorfor man har valgt en samspillentreprise for å løse oppdraget.

Samspillentreprise = tegne kartet sammen med entreprenør

– Det er et prosjekt med mange usikkerheter og x-faktorer, og hvor vi, sammen med Hæhres arktiske avdeling basert på Svalbard, «går opp terrenget», og finner gode løsninger på logistikk og anleggsaktiviteten. Forsvarsbygg mener den beste måten å oppføre bygget på er å bygge moduler eller elementer på fastlandet, og frakte det til Jan Mayen, og så får vi se om samspillet med entreprenør vil konkludere med det samme, sier Pedersen.

Forsvarsbygg har så langt fått bevilget cirka 15 millioner kroner for å kontrahere entreprenør og utarbeide forprosjekt. I denne summen inngår det også tidligere utredninger, befaring på Jan Mayen med entreprenør og gjøre alle nødvendige undersøkelser. Dette forprosjektet ferdigstilles høsten 2023, og det vil også inneholde kostnadsoverslag for bygging.

Forutsatt finansiering fra myndighetene, planlegger man med fysisk oppstart i 2025 og at bygget etter planen står ferdig i 2026/27.

Jordskjelv og skredsikkert bygg

– Alt må være under samme tak, slik at de som jobber og bor der kan være helt selvforsynt uansett vind, snø, eller ja, jordskjelv, forklarer hun. I løpet av vinteren er nemlig byggene i Olonkinbyen nærmest begravd i enorme fokkskavlene som legger seg etter snøstormer og uvær, sier Pedersen.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Forsvarsbygg

KLIKK for alle artikler i Building Supply.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095