Iveco med kjempeleveranse i Norge

Om Iveco sliter litt med tunge lastebiler i Norge, går det så det griner på buss-fronten.

Et spesielt trekk ved bussene er lys-baren på taket for å gi bedre fjernlys. Mange av bussene vil kjøre i områder med lite vegbelysning, og godt fjernlys bidrar til økt sikkerhet.
Et spesielt trekk ved bussene er lys-baren på taket for å gi bedre fjernlys. Mange av bussene vil kjøre i områder med lite vegbelysning, og godt fjernlys bidrar til økt sikkerhet. Foto: Iveco
Publisert Oppdatert

Iveco Bus opplyser at de nå har gjennomført sin største bussleveranse i Norge noensinne.

Mottager er Vy Buss AS, altså tidligere Nettbuss AS, og i alt er det snakk om 217 rute- og forstadsbusser.

De første bussene har vært i drift fra 30. juni. Bussene skal trafikkere både Øvre og Nedre Romerike. Bussanbudet har en varighet på 8 år med mulighet til forlengelse 1+1+1 år.

På Øvre Romerike har de stasjoneringssted på Eidsvoll, Årnes, Maura, Gardermoen og Ask. På Nedre Romerike har de nye bussene tilholdssted på Bjørkelangen, Hemnes, Trøgstad, Rømskog og Enebakk.

Alle bussene er av typen Iveco Crossway, men er i tre forskjellige utførelser. Den største andelen, 110 enheter, er i utførelsen Crossway LE Line laventré klasse 2 i 14,5 meters lengde og med tre aksler (6x2). Disse bussene har 57 sitteplasser og 52 ståplasser og er utstyrt med en Cursor 9-motor på 360 hk.

Ordren inneholder også 67 to-akslede Crossway LE Line laventré klasse 2 på 12,1 meters lengde og Tector 7-motor på 320 hk. Disse bussene har 45 sitteplasser og plass for 39 stående.

De siste 40 bussene er i utførelsen Crossway NF Line klasse 2. Dette er to-akslede busser med normalhøyt gulv i 13,0 meters lengde og med Tector 7-motor på 320 hk. Disse bussene har 49 sitteplasser og 29 ståplasser.

Bussene er godt utstyrt. Alt etter hvor de skal kjøre, har noen av dem sandstrøere som kan komme godt med på glatte vinterveier.

Et spesielt trekk ved bussene er lys-baren på taket for å gi bedre fjernlys. Mange av bussene vil kjøre i områder med lite vegbelysning, og godt fjernlys bidrar til økt sikkerhet. Lys-baren gir dessuten et pent utseende og er mye bedre og mer praktisk enn to runde ekstra-lys montert på taket.