Kampen for en rettferdig transport

- Du kan gjerne skrive at jeg har medlidenhet med de norske transportørene, men jeg får ikke brukt den til noe, sier Dag Rykkje om dagens konkurransesituasjon.

Dag Rykkje (t.v.) har gjort seg noen tanker om transportbransjens fremtid. Her sjekker han papirene til en danske som var med TM på tur over Haukeli for noen år siden
Dag Rykkje (t.v.) har gjort seg noen tanker om transportbransjens fremtid. Her sjekker han papirene til en danske som var med TM på tur over Haukeli for noen år siden Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Etter å ha lest historien om Håkull de siste helgene her på tungt.no, forstår man enda bedre viktigheten av kvalitet og presisjon når norske aktører skal konkurrere i et stadig tøffere marked. En som i mange år har kjempet en kamp for større rettferdighet i transportbransjen, er tidligere utekontrollør, Dag Rykkje.

Først av alt trenger vi et regelverk som fungerer i praksis, mener han.

- Vi har et godt regelverk, men det er ingen hemmelighet at jeg i mange år har brent for dette med kabotasje. Der har Norge etter min mening en altfor snill tolking av EU-direktivet. Veldig mange slipper for enkelt i forhold til akkurat det. Vi har blitt en fristat på mange måter, der man lett kan endre på papirer og registreringsnummer uten at vi kan gjøre stort med det. Dette med kabotasje på permanent, løpende basis har vi jo blitt bedt om å se helt bort fra her i Norge. Tre turer i løpet av sju dager, skal regnes som tilfeldige oppdrag, selv om bilene går på de samme oppdragene året rundt. Dette er politikerstyrt. Jeg håper virkelig et nytt regelverk vil gi en innskjerping her, sier Rykkje.

- Hva tenker du om norske transportører som skal konkurrere på disse vilkårene?

Dag Rykkje, nå bak rattet.
Dag Rykkje, nå bak rattet. Foto: Frode Tellevik

- I utgangspunktet er det ikke mulig å konkurrere på pris, når vi ser at mange av de utenlandske kjører med lavtlønnede sjåfører, og ikke betaler bøter, vektårsavgift eller bompenger. Og blir de tatt med avgiftsfri diesel får de en brøkdel i bot i forhold til hva en norsk transportør ville fått. Du kan gjerne skrive at jeg har medlidenhet med de norske transportørene, men jeg får ikke brukt den til noe. Jeg skjønner veldig godt at mange føler dette urettferdig. Dette er jo ikke likebehandling i praksis.

- Hva tenker du om at den norske stat er en aktør i denne bransjen?

- Jeg har registrert at staten driver med transport og jeg har også registrert at staten driver med ulovlig transport. Og jeg er ikke overrasket.

- Er norske transportører dyktige nok til å overleve i fremtiden?

- Jeg håper og tror det. Det må nok en viss endring til, men så lenge de norske transportørene leverer kvalitet og punktlighet, tror jeg en del bedrifter er villige til å betale for det. Jeg tror de to momentene blir viktigere og viktigere fremover. Går vi ned på kvalitet og pris, tror jeg det bare er et tidsspørsmål før det stanser opp. Går vi for langt ned på pris og kvalitet vil dette helt klart også redusere trafikksikkerheten. Jeg har snakket med mange vareeiere som har bestilt transport hos en speditør og spesifikt bedt om norsk bil, for så å oppdage at varene befinner seg på et utslitt utenlandsk vogntog, som vi nettopp har gitt kjøreforbud. De har garantert betalt ekstra for norsk bil også. Så en del vareeiere har nok blitt veldig obs på akkurat dette. Det handler om omdømme der også, avslutter Rykkje.

"Pensjonisten" Dag Rykkje,håper å få tid til å restaurere denne gullklumpen i nær fremtid.
"Pensjonisten" Dag Rykkje,håper å få tid til å restaurere denne gullklumpen i nær fremtid. Foto: Frode Tellevik

Hele dette intervjuet sto på trykk i TransportMagasinets utgave nummer 5.2019.

Klikk her hvis du ønsker et abonnement.