Godstransport på vei: De 100 beste

Listene med regnskapstall i TransportMagasinet - her de 100 beste.

Krakk Transport er inne på listen over de 100 beste.
Krakk Transport er inne på listen over de 100 beste. Foto: Frode Tellevik, arkiv
Publisert Oppdatert

De 100 største kunne du lese om i går - med en gjennomsnittlig resultatmargin på skarve 1,0 prosent!

Men de finnes dem som er langt bedre, heldigvis.

Det er selvsagt forskjell på konkurranseflaten mellom småbedrifter og dem som omsetter for flere hundre millioner.

Det er grunnen til at vi setter nedre grense på listene 10 millioner kroner i omsetning 2018.

63 av de 100 beste omsetter for 10–20 millioner kroner. De er altså små eller mellomstore bedrifter. Det er verdt å merke at mange av dem, rundt 25 stykker, også er nye aktører på listen i år, i den forstand at de nettopp har brutt 10-millioners- grensen i omsetning.

Men det er ingen forutsetning å være liten for å tjene godt.

Vi finner flere gjengangere på denne listen med opp til 240 millioner kroner i omsetning. Midtstøl har vi trukket frem ofte, men også Gunnar Knutsen AS imponerer. Asker-firmaet ble solgt ut av gründerfamilien i fjor, til en meget hyggelig sum til dem, uten at det har satt bremse på denne pengemaskinen som nå eies av NRC Group.

Det som også er morsomt, er at det fortsatt er stor spredning i hvilken type transport disse 100 bedriftene driver.

Det er riktignok en høy andel kranbil og massetransportører, men vi finner alt fra thermotransport og biltransport til dyretransport på listen. Den viktigste fellesnevneren er antagelig at de aller fleste bedriftene har funnet en nisje eller tilleggstjeneste utover ren A til B transportvirksomhet.

Samlet omsetning for de 100 beste i 2018 er 2,7 milliarder kroner. Samlet resultat før skatt er på 390 millioner kroner. Det gir en gjennomsnittlig resultatmargin på 14,7 prosent.

De samme 100 selskapene hadde året før litt lavere omsetning, og med 2,3 milliarder og 14,0 prosent resultatmargin.

Savner du noen bedrifter i listene? Forklaringer er at gode transportører for eksempel kan ha andre næringskoder. Det var heller ikke alle bedrifter i bransjen som hadde registrert 2018-regnskapene ennå da vi tok ut listen.

ABONNENTER HAR FORLENGST FÅTT LESE LISTENE. ABONNEMENT LØNNER SEG :) KLIKK

Faksimile fra TransportMagasinet 6-19.
Faksimile fra TransportMagasinet 6-19.
Faksimile fra TransportMagasinet 6-19.
Faksimile fra TransportMagasinet 6-19.