Retro: De lette med stjerne

Når man hører navnet Mercedes-Benz tenker nok de aller fleste på luksuriøse personbiler, kvikke sportsbiler eller velvoksne lastebiler. De mindre transportbilene blir som oftest glemt, selv om de har hatt en viktig rolle i Mercedes-historien.

Mercedes-Benz V 170 pickup var i produksjon i årene 1935-1942, og 1946-1955.
Mercedes-Benz V 170 pickup var i produksjon i årene 1935-1942, og 1946-1955. Foto: Daimler
Sist oppdatert

I dag er det selvsagt velkjent at modeller som Vito og Sprinter tilhører Mercedes-Benz familien av nyttekjøretøy. Det samme gjelder pickupen X-klasse som ble lansert for et par år siden.

Men hva med gamle dager, hva leverte den tyske produsenten da? Vel, det som i bilens barndom ble definert som nyttekjøretøy eller lastebil, tilsvarer nok mer lette varebiler i dag – i alle fall hvis vi ser på nyttelasten.

Helt i starten var det snakk om å konvertere en vanlig automobil, slik at den kunne frakte varer.

1899 Daimler Lastwagen 4 HP kan vel kalles forfaren til dagens lette distribusjonslastebiler?  
1899 Daimler Lastwagen 4 HP kan vel kalles forfaren til dagens lette distribusjonslastebiler?   Foto: Daimler
1913 Daimler U 1 T varebil med nyttelast på ett tonn.
1913 Daimler U 1 T varebil med nyttelast på ett tonn. Foto: Daimler

En av de eldste kjente nyttekjøretøyene fra Mercedes-historien står utstilt på The Louwman Museum i Haag, Nederland. Det er en 1894 Benz 3HP Velo, som har fått påmontert en liten trekasse bak forsetet. Det utstilte eksemplaret tilhørte et renseri i Rotterdam.

Et par år etter presenterte Benz-forhandleren i London «The Benz Delivery Van», som var vesentlig større, med en nyttelast på 300 kg. Motoren var på 2,6 liter med en sparsom effekt på 5 hk, og framdriften gikk via kjededrift.

I 2018 kom så U 1 T-serien med kardangdrift og flere vektklasser, fra nyttelaster på 600 kg og oppover til flere tonn.

Etter hvert kom dieselmotoren i bruk i kjøretøy, og den fant også veien til de mindre nyttekjøretøyene. Mercedes-Benz L1 var i produksjon mellom 1927 og 1930, og med 45 hk og et fint design var det snakk om en attraktiv transportbil. Det første forsøket på en Mercedes-pickup var 170V pickup, basert på 170V sedan, som var datidens E-klasse. Modellserien var i produksjon i perioden 1935 til 1942.

Mercedes-Benz L 1 ble produsert fra 1926 til og med 1928, og kunne levers med lasteplan eller med innelukket varerom.
Mercedes-Benz L 1 ble produsert fra 1926 til og med 1928, og kunne levers med lasteplan eller med innelukket varerom. Foto: Daimler

Etter den andre verdenskrig var det et skrikende behov for transportutstyr i hele Europa. Mercedes-Benz gjenopptok den personbilbaserte transportbilen 170 V i mai 1946. Den kunne leveres som pickup, varebil og ambulanse, for å nevne noen av variantene.

I 1956 kom Mercedes-Benz 319, den første nye kompakte transportbilen. Med sitt spesielle design, litt underbitt med buet frontrute og spesiell hovedlysdesign ble den virkelig lagt merke til. Modellen var i produksjon fram til 1968, og var et vanlig syn i Norge. Blant annet hadde Sivilforsvaret en rekke slike Mercedeser.

I 1967 lanserte den tyske produsenten modellen T2, som også ble kalt «Düsseldorfer» med modellene L 406 til L 613 D. Denne var produksjon helt til 1986, da T2N overtok stafettpinnen. Den var så i produksjon til den ble erstattet av Vario i 1996.

Etter den andre verdenskrig var det et skrikende behov for transportkjøretøy. Den første Mercedes som ble satt i produksjon igjen var førkrigsmodellene 170 V som kunne leveres som pickup, varebil og ambulanse.
Etter den andre verdenskrig var det et skrikende behov for transportkjøretøy. Den første Mercedes som ble satt i produksjon igjen var førkrigsmodellene 170 V som kunne leveres som pickup, varebil og ambulanse. Foto: Daimler

Hva så med pickup, som Mercedes jo produserte i periodene 1935-1942, og 1946-1955? Ble dette segmentet glemt? Ikke helt. Den populære personbilmodellen som går under kallenavnet strek-8, ble lansert i 1969, og den ble det faktisk bygget noen pickup-varianter av. De fleste ble riktignok bygget av andre karosseribedrifter som Binz eller Lueg, men Mercedes sto selv bak en søramerikansk variant bygget i Argentina.

La Pickup! I Argentina bygde Mercedes-Benz 220D pickup fra 1972 til 1976 basert på W115-plattformen. Foto: Fredrik Saugstad
La Pickup! I Argentina bygde Mercedes-Benz 220D pickup fra 1972 til 1976 basert på W115-plattformen. Foto: Fredrik Saugstad

Mercedes-Benz importerte deler og chassis av W115 til fabrikken deres i industribyen Gonzalez Catan utenfor Buenos Aires, hvor pickupen ble bygget.

Det ble det bygget 220D pickup fra 1972 til 1976 basert på W115-plattformen som var kjent for å være relativt seiglivet, særlig med dieselmotoren 220d. Den ble bygget som singelcab og dobbelcab og var blant argentinerne mer kjent under kallenavnet «La Pick-up».

Vinteren 2017/2018 lanserte Mercedes-Benz i Norge pickupmodellen X-Class, som er basert på Nissan Navara, og med den kan vi vel si at ringen er sluttet for de lette transportbilene fra Mercedes-Benz.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Veteranlastebilen nr 05 2019. Flere bilder under.

Den første moderne skapbilen fra Mercedes-Benz må vel være L 319, som var i produksjon fra 1955 til 1967. 
Den første moderne skapbilen fra Mercedes-Benz må vel være L 319, som var i produksjon fra 1955 til 1967.  Foto: Daimler
Pickup basert på Mercedes-Benz 123-serien. Baumgärtner sto for ombyggingen. 
Pickup basert på Mercedes-Benz 123-serien. Baumgärtner sto for ombyggingen.  Foto: Daimler
I 1967 lanserte den tyske produsenten modellen T2, som også ble kalt «Düsseldorfer». Modellen var i produksjon i nesten 20 år.
I 1967 lanserte den tyske produsenten modellen T2, som også ble kalt «Düsseldorfer». Modellen var i produksjon i nesten 20 år. Foto: Daimler

Denne saken ble første gang publisert 25/12 2019, og sist oppdatert 13/12 2019