Dette er den nye "bomsniken"

Elektriske varebiler kan få fritak fra mars neste år.

Nissans E-NV 200 er det registrert 644 varebiler av så langt i år. Den kommer som oppgradert utgave senere i år.
Nissans E-NV 200 er det registrert 644 varebiler av så langt i år. Den kommer som oppgradert utgave senere i år. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

De lette elektriske varebilene bør få minst tre års fritak fra betaling i bomstasjonene i og rundt hovedstaden, vedtok fylkespolitikerne i Akershus mandag.

Dette melder NRK på sine nettsider tirsdag kveld.

Ekstra lokkemidler for å øke bruken av elektriske varebiler opp til 3,5 tonn, er nødvendig mener Solveig Schytz fra Venstre og leder av hovedutvalg for samferdsel i Akershus.

Det er så langt registrert 58 elektriske Volkswagen Crafter i Norge, men antallet solgte/bestilte var 76 stk i mars..
Det er så langt registrert 58 elektriske Volkswagen Crafter i Norge, men antallet solgte/bestilte var 76 stk i mars.. Foto: Fredrik Saugstad

I forhold til vanlige elbiler, er andelen elektriske varebiler veldig lav, legges det til.

1,1 prosent

Fra 2018-tallene kunne man se at av totalt 2,7 millioner personbiler utgjorde den elektriske andelen nå 7,2 prosent. Samtidig er det bare 1,1 prosent bestandandel for elektriske varebiler, meldte Norsk Elbilforening i januar.

Dette er forslaget:

Fra 1. mars 2020 vil batterielektriske varebiler i takstgruppe 1 ha 0 kr takst i Osloringen, Indre Ring og Bygrensesnittet (dvs. bomstasjonene på bygrensene mot hhv Bærum, Follo og Romerike).
De aktuelle el-bilene er inntil 3500 kg, har lasterom, to seter og grønne skilter.
Fritaket for lette elektriske varebiler skal gjelde i minimum 3 år.

Renault Kangoo ZE Electric har 145 registreringer og 178 kontrakter så langt (midten av juni) år.
Renault Kangoo ZE Electric har 145 registreringer og 178 kontrakter så langt (midten av juni) år. Foto: Fredrik Saugstad

Oslos bystyre vil ventelig vedta samme forslag i sitt møte onsdag. Dermed ligger alt til rette for at fritaket for de elektriske varebilene blir innført i bomstasjonene i hovedstaden fra mars neste år, skriver nrk.

Elbilene må betale:

Fra 1. juni måtte vanlige elbiler begynne å betale i Oslos bomstasjoner.
Elbilene må også ut med rushtidsavgift.
Nå koster det 8 kroner i bomringen for elbiler med brikke i rushtida og 10 kroner for elbiler uten brikke.