- Jeg prøver å isolere meg litt

Det sier yrkessjåfør, Eirik Mudenia Hallonen, fra Tana. Han kjører tankbil med utgangspunkt i Kirkenes. - Hverdagen er ikke den samme, slår han fast.

Isolert i en viktig jobb - Eirik Hallonen fra Tana
Isolert i en viktig jobb - Eirik Hallonen fra Tana Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

- Det er slutt på å hente kaffe på bensinstasjonen. Kaffetrakteren i bilen har aldri blitt kjørt så hardt som nå, sier den blide finnmarkingen. Den menneskelige kontakten er på et minimum. Alt går via telefon.

Brytere, ratt og telefon sprites flere ganger om dagen.
Brytere, ratt og telefon sprites flere ganger om dagen. Foto: Frode Tellevik

Eirik stortrives i jobben, som han har hatt i snart to år. Ny tankbil fikk han i november 2018, en Scania R500. Arbeidsgiver, Berg Transport AS, holder hus i Harstad, over 1000 kilometer unna.

Nærmeste kollega laster i Alta, bare 520 kilometer borte.

Det er slutt på å rusle en tur inn på stasjonen med leveringsseddel.
Det er slutt på å rusle en tur inn på stasjonen med leveringsseddel. Foto: Frode Tellevik

Eirik føler seg likevel heldig i forhold til mange av kollegene, for eksempel dem som må kjøre skift og dele bil i disse virustider. – Jeg har hamstret antibac, spritservietter og engangshansker. Alle brytere, ratt, telefoner og nøkler blir spritet flere ganger om dagen. Det er bedre å være hysterisk nøye nå, og heller le av det om noen måneder, mener han.

Eirik kjører eneste bil i bedriften som laster ved tankanlegget i Kirkenes.

Kundegruppen består av Cirkle K – og Best-stasjoner, entreprenører, transportører og bønder. Avstandene er store. Lassene fra Kirkenes skal fraktes til Vardø, Berlevåg, Båtsfjord og Vestertana

Når ingen får tanke i nabolandene, blir det mer å gjøre for Eirik Hallonen og tankbilen.
Når ingen får tanke i nabolandene, blir det mer å gjøre for Eirik Hallonen og tankbilen. Foto: Frode Tellevik

For Eirik fører dessuten koronakrisen til mer arbeid, i og med at alle dem som tidligere kjørte til Russland og Finland for å tanke, nå må handle drivstoff i Norge.

Hva med fritiden? – Vi er så heldige at vi har vidda og muligheten for en skutertur. Der får man frisk luft uten å treffe folk, smiler han.

Samfunnskritisk transport underveis
Samfunnskritisk transport underveis Foto: Frode Tellevik

Eirik bor i Tana, som nærmest fungerer som et knutepunkt i logistikken gjennom uken. De fleste kvelder kommer han seg hjem. – Jeg får være med på planleggingen av rutene gjennom hele uka, sammen med ho Laila på kjørekontoret. Ting snur veldig fort her oppe, ikke minst med tanke på vær og føre. Er det dårlig vær, utsetter vi turen over fjellet, hvis det ikke er krise. Dialogen med kunden er tett på slike dager, bekrefter han.

- Jeg trives med dårlig vær, men foretrekker at småbilene er hjemme på slike dager.

Eirik Hallonen fortsetter så lenge det går å frakte drivstoff til folket
Eirik Hallonen fortsetter så lenge det går å frakte drivstoff til folket Foto: Frode Tellevik

En annen fordel med å bo i Tana, er at han starter hver morgen med tomt vogntog til Kirkenes. Er føret for ille, reduserer han heller litt på lasset før returen. Sikkerheten kommer først. Defensiv kjøring ligger langt fremme i pannebrasken.

Settet har åtte rom, der drivstoffet fordeles etter type og kunde. Enn så lenge er det business as usual for tankbilsjåføren fra Øst-Finnmark.

- Her er det bare å kjøre på og sørge for at det er drivstoff til folket, sier han og tar en ny runde med spritservietten over rattet.

Hvis du vegrer deg mot å gå på butikken, kan et abonnement på TransportMagasinet spare deg for ihvertfall en av dem. Klikk her for å få bladene rett i postkassen.