Bestilte 28 små, tøffe Scaniaer

Bileier er knallfornøyd med leveransen. Oppdragsgiverne. Og sjåførene.

Det brenner et blått Scania-lys i Trøndelag. 14 av de 26 bilene er tilvekst for Expressbilene.
Det brenner et blått Scania-lys i Trøndelag. 14 av de 26 bilene er tilvekst for Expressbilene. Foto: Åse Randi Aagård
Publisert Oppdatert

Å bestille ny bil er noe av det morsomste som finnes.

De fleste av oss skal gjennom lange overveielser både om hvilke bil, hytte, motor, utstyr, påbygg og profileringer osv osv. Enkelte grubler på dette hele tiden.

… og så kommer en lang nervøs periode fra man har signert til bilen eller bilene er levert.

Og desto flere biler man bestiller, desto mer morro når man blir fornøyd – slik som Ruben Gjøsund i Expressbilene uttrykker det.

- Vi bestilte for noen måneder siden 26 nye Scania P320 etter en grundig gjennomgang av de forskjellige bilmerkers løsninger. Status nå er at 22 biler er levert, og vi som kunde er meget godt fornøyd, humrer han over telefon til redaksjonen.

- Men vi må nesten spørre, 26 biler er mye. Utskifting eller tilvekst?

Tøffing i hvitt
Tøffing i hvitt Foto: Loktu Media
Tøffing i blått.
Tøffing i blått. Foto: Loktu Media

- Begge deler. 12 er utskifting, mens 14 av dem, de på samlebildet, er tilvekst i Trøndelag. Hehe. Og så vil jeg understreke at vi blant dem som er fornøyd med oppdragsgiverne våre, da.

- Fordi?

- Vi er prisgitt at de skjønner hva som må til for å drifte et transportselskap i dag, med ordentlig materiell og et normalt lønnsnivå. Vi er såpass heldig at vi møter forståelse for dette hos våre oppdragsgivere.

- Og det er jo heller ikke så vanlig med så mange av denne biltypen med så tøff utrustning, så også det er gøy. Vi har faktisk veldig god erfaring med å ha en skikkelig bilpark når vi søker etter sjåfører. Sist vi utlyste stilling fikk vi 25 søkere.

Expressbilene

Og for dem som ikke kjenner Expressbilene, så er det en 7 år ung bedrift med sete i Harstad, og som er spesialister på bydistribusjon, distriktsruter og ekspressleveringer. Kundene er samlastere, distribusjonsselskaper, budfirmaer og speditører.

- Du sier grundig gjennomgang av bilmerkenes løsninger… Fortell, hvem vant den sure andreplassen???

- Nei. Men det jeg kan si er at et av Scanias viktige fortrinn var tilgang på verkstedspunkter for oss som har mange biler her i Nord-Norge. Og de var ikke dyrest heller. Får jeg lov å skryte av flere av de som har vært inne i bildet?

- Jadda, kjør på!

- Da må jeg først nevne Tor Hauge. Uten ham ville vi antagelig havnet på annet merke. Her har Scania rett mann på rett plass. Antakelig viser ligningen millionlønn, da dette er fullt fortjent. Og på finansiering er Sparebank1 og Scania Finans suverene samarbeidspartnere. Så til de grader folkelige og enkle mennesker i begge leirer.

- Det viktigste er likevel sjåførene våre, for uten dem er ikke disse bilene verdt noe. Vi har i underkant av 50 sjåfører ansatt hos oss, og jeg mener vi har landets beste sjåførstand. Det er disse som sørger for at hjulene går rundt hver dag, hver uke, hele året rundt. Enten det er på natten i nord-norsk vinter, eller om sommeren i lengre sør i landet.

Expressbilene i farta!
Expressbilene i farta! Foto: Loktu Media