Håkull - Den siste norske globetrotter?

I sagaen om Håkull, har vi denne gang besøkt ledelsen anno 2019. Vi ble en smule imponert...

Et av de siste tilskuddene i en flåte bestående av rundt 100 vogntog, jevnt fordelt i Norge og Danmark.
Et av de siste tilskuddene i en flåte bestående av rundt 100 vogntog, jevnt fordelt i Norge og Danmark. Foto: Håkull
Publisert Oppdatert

"Det er ikke en eneste lastebilsjåfør på internasjonale oppdrag i Europa som kjører på norske vilkår. Det er det helt sikkert ikke." Uttalelsen kom nylig fra kommunikasjonsdirektør i Posten/Bring, Elisabeth Gjølme, da hun ble spurt om det er greit at selskapet bruker slovakiske vilkår for sjåførene fra Bring Trucking, som kjører mellom Norge og Sverige.

Hele "Debatten" på NRK1 kan du se her.

Her på tungt.no nøyer vi oss med å konstatere at dette er feil. Veldig feil. Det siste året har vi blant andre skrevet om KLM Termo, som frakter frukt og grønt til Norge og laks på eksport. De har funnet en nisje som handler om en kvalitet og leveringspresisjon, og som kunden er villig til å betale for. Les saken her.

I denne reportasjen besøker vi altså Håkull. De samme kriteriene går igjen der. Pr i dag har rogalendingene 100 profilerte vogntog i trafikk over hele Europa, med norske og danske sjåfører. Og de tjener attpåtil gode penger!

- Har du ti komplette lass i Düsseldorf hver uke, som skal til Rogaland eller Agder, takker vi trolig nei. Det vil bety røde tall hos oss. Kunder som derimot har fra en til 20 paller, samt lengder og annet gods, fra mange forskjellige steder ute i Europa hver uke, er drømmekunder for oss. Dem har vi mange av, sier daglig leder, Kjartan Håkull.

Året er 1961 og her ser vi den første semitraileren med kjølemaskin i Håkull sitt eie, en Volvo L 485 Viking.
Året er 1961 og her ser vi den første semitraileren med kjølemaskin i Håkull sitt eie, en Volvo L 485 Viking. Foto: Håkull

Den typiske Håkullkunden er relatert til industri eller landbruk, har mange små og mellomstore forsendelser over hele Europa hver uke, gjerne ukurant gods, og krever god service, dør til dør-levering og kort transittid.

Rogalandsbedriften satser på skreddersøm, der en og samme bil plukker stykkgods og delpartier, frakter det gjennom Europa og losser hos kunden på klokkeslett, hvis det er en del av avtalen.

Gudmund Håkull har passert 70 år, og styrer i dag Håkull Eiendom. Hverdagen består i å kjøpe opp tomter og utvikler eiendommer.
Gudmund Håkull har passert 70 år, og styrer i dag Håkull Eiendom. Hverdagen består i å kjøpe opp tomter og utvikler eiendommer. Foto: Frode Tellevik

Leiebilene som går i systemet har vært et kjent syn på europeiske motorveier gjennom flere tiår, og mange av de ansatte har vært med lenge, mange i over 30 år og noen i over 50 år.

Kjartan og Lena er tredje generasjon i Håkullfamilien, og kan se tilbake på en begivenhetsrik reise. Pioneren Kristen kjøpte sin første lastebil i 1945, mens Gudmund fikk bygget terminalen på Lura. Kjartan overtok som daglig leder i 2001. Før det hadde han kjørt vogntog i tre og et halvt år på Spania og Portugal.

- Jeg hadde egentlig ikke lyst til å slippe kjøringen. Men etter utallige flyttelass med pianobæring i flere etasjer, og opp mot 300 reisedøgn i året, kjente jeg at det begynte å bli nok, innrømmer Kjartan, som i det daglige fungerer mest som transportkonsulent og selger.

Kjartan Håkull er daglig leder og en av tre som står for salg av Håkulls transporttjenester i Norge. Her er han avbildet med sin Volvo F12, som han trålet Europa med på 90-tallet.
Kjartan Håkull er daglig leder og en av tre som står for salg av Håkulls transporttjenester i Norge. Her er han avbildet med sin Volvo F12, som han trålet Europa med på 90-tallet. Foto: Frode Tellevik

Firmapolicyen er å svare på alle forespørsler innen 30 minutter. En jobb til 8000 denne uken, kan bli til 80 000 neste uke, og her hos Håkull ønsker de seg heller ti små og mellomstore kunder, enn en stor. Og gjerne forsendelser bestående av ukurant gods. Ingen kjører hjem fra Tyskland med en pallplass ledig. Hos Håkull eksisterer det heller ingen linjetrafikk. De kjører dit godset befinner seg.

Midt under finanskrisen i 2008, valgte Håkull å satse også i Danmark. Første hele driftsår i Danmark endte med 12 millioner kroner i omsetning. I fjor endte tallene på over 100 millioner kroner. - Håkull Danmark er i dag svært sentralt i det vi driver med, konstaterer Kjartan. Fra terminalen i Nørresundby styres det meste av godset til og fra Norge, med unntak av Sør-Vestlandet, som styres fra Sandnes.

Lena Håkull har gått gradene, som alle andre i familien. Fra sommerjobb som 17-åring til resepsjon, fortolling og frem til dagens selgerjobb. - Men jeg har aldri kjørt lastebil, erkjenner hun.
Lena Håkull har gått gradene, som alle andre i familien. Fra sommerjobb som 17-åring til resepsjon, fortolling og frem til dagens selgerjobb. - Men jeg har aldri kjørt lastebil, erkjenner hun. Foto: Frode Tellevik

De faste kundene i Rogaland har gitt klart uttrykk for hva de setter pris på med Håkull. Forretningsmodellen med levering dør til dør, med kun norske og danske sjåfører, er gull verdt for mange av dem. Også danskene har trykket konseptet til sitt bryst. - Kort transittid og minimalt med skader på godset. Det er Håkull, bekrefter Kjartan og legger til: - Det avgjørende for oss er å få lov til å vise dette for kunden i praksis. Vi trenger bare en forsendelse, så blir mange overbevist.

For en av kundene, Kverneland AS, har Håkull vært foretrukket transportør i over 50 år. Et 30-talls andre kunder har vært med i over 20 år. Det handler ikke om pris. Mange kunne kjørt godset billigere enn Håkull. For kunden handler dette om kvalitet og trygghet.

Trofaste kunder holder hjulene i gang. Her ser vi vogntog fra Håkull laste ploger på Kverneland med 50 års mellomrom 1969 og 2019
Trofaste kunder holder hjulene i gang. Her ser vi vogntog fra Håkull laste ploger på Kverneland med 50 års mellomrom 1969 og 2019 Foto: Håkull
.
. Foto: Håkull

Mange av kundene kommer til Håkull via ryktebørsen. De har hørt om sjåførene, klokkeslett-leveringene og utstyret og vil gjerne prøve. - Da vet jeg at det største hinderet allerede er passert. Da er kunden villig til å betale litt for kvalitet. Vi ser det på kunder som har vært med en stund og som er vant til vår service. De syns det er vanskelig å forlate oss og velge et dårligere tilbud til lavere pris. De kommer til en annen verden, rett og slett, mener Kjartan.

Likevel, uten å etablere Håkull i Danmark, ville nok ikke strategien med norske og danske sjåfører lyktes.

- Vi hadde nok klart å holde skuta flytende og tjent penger, men veksten vi har hatt de siste årene må tilskrives etableringen i Danmark. Nå kan kunden ringe og be om pris på gods fra Milano til Tromsø og få den i løpet av en halvtime. Vi kom på mange måter et skritt nærmere kundene på kontinentet og fikk samtidig inn mye kompetanse på det danskene er gode på, erkjenner han og legger til:

- Jeg har kalt Håkull Danmark for vår livbøye ved flere anledninger. I det legger jeg at hvis kundene ikke er villige til å betale prisen for våre tjenester lenger, så kan vi fortsette driften fra Danmark, men på en annen måte enn i dag.

HK Solbergs Freightliner Cascadia har i en årrekke dratt de tyngste lassene mellom Stavanger og Sverige. Med norsk sjåfør...
HK Solbergs Freightliner Cascadia har i en årrekke dratt de tyngste lassene mellom Stavanger og Sverige. Med norsk sjåfør... Foto: Håkull

I fjor omsatte Håkull-selskapene for 500 millioner kroner og om to år feirer de 75-års jubileum. Og fortsatt lever de godt av stykkgodskjøring på utlandet, et marked de fleste transportører i Norge har gitt opp for lengst, i hvert fall med sjåfører på norske betingelser.

- Håkull kan også gjøre feil, være forsinket eller ha en skade, men da skal vi være best der også. Vi skal ringe kunden før han ringer oss. Da er mye gjort. Kall oss gjerne kontrollfreaker, men det kommer ihvertfall kunden til gode. Det er viktigere å gjøre en solid og grundig jobb, fremfor å vokse, avslutter Kjartan Håkull.

Hele denne reportasjen sto å lese i TransportMagasinets utgave nummer 5.2019. Klikk her for abonnement, så får du med deg alt som ikke legges ut på våre nettsider.