Olsbakk kjemper for like konkurransevilkår

- Vi tror FT-programmet vil åpne øynene hos flere transportkjøpere rundt om i landet, sier Arild Olsbakk.

Olsbakk Transport i Stor-Elvdal kjører blant annet kraftfor, korn og gjødsel.
Olsbakk Transport i Stor-Elvdal kjører blant annet kraftfor, korn og gjødsel. Foto: Olsbakk Transport
Sist oppdatert

FAIR TRANSPORT UNDER LUPEN:

Olsbakk Transport ble grunnlagt av Odd Olsbakk i 1969. Arne Olsbakk overtok driften i 1984. I dag er det Arild Olsbakk som er daglig leder og hovedaksjonær i selskapet. Kontor, verksted og storbilvask er lokalisert på Koppang i Stor-Elvdal, et steinkast fra Rv 3. Her jobber totalt 17 ansatte.

I 2019 bestemte den godt etablerte transportbedriften seg for å bli en sertifisert Fair Transport-bedrift.

- Det var en enkel vurdering for oss. Vi har også vært med i andre programmer som omhandler trafikksikkerhet, og dette har gitt oss positive resultater i form av mindre stress til sjåførene, lavere forbruk og mindre reparasjonskostnader, sier Arild Olsbakk.

- At vi sammen med Fair Transport kan oppdatere vårt HMS-arbeid gjør dette programmet suverent. Transportkjøper har sine plikter, og da kan vi enkelt bevise vårt arbeid til kunden, og igjen gjøre kunden trygg på at dem kjøper ansvarlig transport, sier Olsbakk.

- Hvordan var prosessen fra dere gikk inn for dette, til dere hadde sertifiseringen?

- Prosessen var grei. Det meste som må være med i denne sertifiseringen skal jo alle ha i orden i hver en bedrift, sier Olsbakk.

Bedriften måtte gå igjennom og oppdatere alt de hadde i NLF (Norsk Lastebileierforbund) sitt system «kvalitet og miljø på vei».

- Dette er et godt system vi er fornøyde med, men utfordringen er kanskje at den blir for lite fulgt opp. Dette må jo nå gjøres en gang pr år, samt at vi må lage noen nye skjemaer og planer for trafikksikkerhetskurs på sjåførene. I tid brukte vi nok rundt fire dager på selve sertifiseringen, sier Olsbakk.

Han forteller videre at de nå har re sertifisert seg siden det er ett år siden de fikk sertifiseringen.

- Denne prosessen var enklere enn den første gjennomgangen, da mye av papirene lå klart. Men kravene er de samme hele tiden, sier Olsbakk.

Han legger til at rådgiverene i NLF var meget behjelpelig når de hadde spørsmål.

- Har Fair Transport hatt noen positiv effekt for bedriften?

- Vi legger med sertifiseringen i anbudspapirene vi sender ut, sammen med HMS-erklæring. Hvilken effekt det har gitt er vanskelig å svare på, men det er blitt meget godt mottatt. Kundene ser at det er innarbeidet et system for bedriften, samt at faste kunder har fått oversikten over arbeidet som utføres, sier Olsbakk.

- Vi har kun fått høre positive tilbakemeldinger etter at vi ble sertifisert. Håpet er at enda flere vil være med på opplegget for å få frem viktigheten av dette. Jo flere jo bedre. Det vil åpne øynene hos flere transportkjøpere rundt om i landet, samt at vi vil få like konkurransevilkår, sier Olsbakk.

NLF følger opp sertifiseringen, og tilbyr ulike kurs for sine medlemmer. Nå planlegges et trafikksikkerhetskurs for alle sjåfører.

- Fair Transport-sertifiseringen stiller en del krav til bedriften. Hva gjør dere konkret for å ivareta kravene på helse, miljø og sikkerhet?

- Uansett hvilken type bedrift du bedriver så skal HMS følges opp. Men med Fair Transport så blir du kanskje bedre på oppfølging, det føler i hvert fall vi, sier Olsbakk.

Han trekker frem disse konkrete punktene som bedriften dokumenterer: Godkjent bedriftshelsetjeneste, oppfølging av sykemeldte, internkontroll, sikkerhetsopplæring av ansatte, oppfølging og fornying av sertifikater, kvalitetspolicy, godt arbeidsmiljø, skriftlige arbeidsavtaler, godkjent verneombud, samt en årsrapport på HMS.

  • Stiftet: 1969
  • Sted: Koppang
  • Daglig leder: Arild Olsbakk
  • Virksomhet: Transport av kraftfor, korn, maskiner, råstoff, gjødsel, tømmer, grus og renovasjon.
  • Antall Euro 6: 10
  • Antall ansatte: 17
  • Antall kvinner: 0
  • Resultat før skatt 2019: NOK 2,6 millioner
  • Fair Transport-registrert: 2019
Se mer

- Hva er status på antall Euro 6, Euro 5 og eldre kjøretøy hos dere nå?

- Vi har pr i dag ti biler med Euro 6 og en med Euro 5. Bilen som er igjen med Euro 5 er en bil som går lite kilometer i året. Men målet er å ha alle på Euro 6 i løpet av 3 år. På maskinparken har vi steg 4 i 1 gravemaskin samt hjullaster og traktor. 2 gravemaskiner har steg 3. Disse er også et mål og bytte ut i løpet av to til tre år, sier Olsbakk.

- Har korona hatt noen negativ effekt for dere?

- Vi har jo som alle andre vært nødt til å være meget forsiktig med smitte, noen få sjåfører har vært i karantene og blitt testet ved mistanke eller om de har følt seg i dårlig form. Men oppdragsmengden har vært økende, så vi har ikke hatt noen store økonomiske utfordringer i denne tiden, sier Olsbakk.

Driftsåret 2019 ble et bra år for transportbedriften med mange forskjellige oppdrag der omsetningen økte noe fra året før. Så langt ligger 2020 ganske likt som 2019. Budsjettet sier en liten økning, og det ser så langt ut som bedriften er i rute til det.