23948sdkhjf

Nordbø Maskin AS: Fire forskjellige lastebilmerker - hvilket er best på hva?

- Det å sammenligne de fire bilmerkene har gitt noen aha-opplevelser.

Martin Nordbø leder en entreprenørbedrift med 12 lastebiler i stallen. Vi ba ham tenke litt høyt rundt fire forskjellige lastebilmerker.

Praten baserer vi på at rogalandsbedriften Nordbø Maskin har fire forskjellige lastebilmerker i drift og at de med det har et sammenligningsgrunnlag.

- Vi har tre krokbiler til containertransport og maskinflytting, i tillegg til maskinsemi. Videre har vi tippsemier og bil og hengere til massetransport. Vi vil ha hånd om vår egen transport i mest mulig grad, sier Martin og logger seg på dataen for å kikke på tallenes tale.

Dyrest

- Det å sammenligne de fire bilmerkene har gitt noen aha-opplevelser, innrømmer han. - Jeg vil nødig snakke negativt om noen av dem. Vi har hovedvekt av Volvo og Scania. Det er jo veldig gode lastebiler, spesielt med tanke på komfort og finish, men de er dyrest å drifte. Vi kjøpte MAN i 2003 og en Iveco for et par år siden, oppsummerer han.

Billigst

- Det som overrasker med Iveco Trakker 500 er at den går vanvittig bra. Den er en anleggsbil som det er utrolig lite feil med. Den vekker ikke mest oppsikt blant publikum, men det er faktisk den bilen vi tjener mest penger på. Jeg klarer ikke si noe negativt om den. Jeg var selv med å hente den på Østlandet og var imonert over kjørekomforten. Sjåføren hadde heller ingen skylapper og var åpen for å prøve. Han kjører enda og vil ha ny Iveco når han skal bytte den inn. Ikke minst må vi skryte av verkstedet, Maskin og Autoservice. De tar imot med åpne armer. Så igjen, regnskapsmessig er det den vi tjener mest penger på, konkluderer Nordbø.  

Svenskene dyrest

Vi kikker videre på tallene og konkluderer med at her på huset er det svenskene som er de dyreste. - Vi har hatt mest utlegg på Scania, både med tanke på innkjøp og reparasjoner. Det Scania selvsagt kan slå seg på brystet med er annenhåndsverdien, der har ikke MAN eller Iveco en sjanse. Nå aner jeg ikke annenhåndsverdien på Iveco, siden dette er vår første, men vi kommer uansett til å kjøpe mer Iveco, helt klart, avslører Martin.

MAN nærmer seg

Sjåførene hos Nordbø er veldig glade i bilene sine og får også være med å bestemme hva de vil ha. De har sånn sett veldig stor påvirkning på bilvalget. - Ser man på MAN er den litt som Iveco, fortsetter rogalendingen. - Ikke den flotteste å se på og komforten er litt uvant. De har et stykke å gå på førervennlighet, men det er ikke mye de skulle gjort for å bli bedre, mener Martin. De to første MAN han kjøpte var TG-A. En med automatgear og en med clutch på gearspaken. Knallbiler med utrolig lite tull. Anleggsbiler med høy bakkeklaring og fremkommelighet med tandem, sier han. Forbruk - Volvo og Scania har gjort en utrolig jobb de siste årene med å presse ned forbruket. Nå har de tatt igjen MAN og Iveco på det feltet. Vi gikk fra R580 til R620 og forbruket gikk ned. Så gikk vi til R730 og forbruket gikk enda lenger ned. På 2009-modellene fra Scania har vi likevel hatt mye trøbbel med drivlinjene. De har vært dyre. Og tre av de nye FHene har hatt utfordringer med AdBlue.

DAF

Bilene våre går på omtrent identisk kjøring og Iveco kniper seg foran både på drivstoff og reparasjoner. MAN er også et hestehode billigere på veien enn en tilsvarende Scania eller Volvo, konkluderer han. Avslutningsvis spør vi om det er andre merker han er nysgjerrig på. - Vi har en Scaniasjåfør her som ønsker seg DAF, så da blir det enda et nytt bekjentskap om ikke så lenge. Det blir en krokbil, avslører Martin Nordbø.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078