Hyundais første hydrogenlastebiler

Hyundai Motor Company sendte nylig de ti første XCIENT Fuel Cell-bilene til Sveits.

Først til Sveits, så til andre europeiske land: Hyundai XCIENT Fuel Cell.
Først til Sveits, så til andre europeiske land: Hyundai XCIENT Fuel Cell. Foto: Hyundai
Sist oppdatert

Hyundai skal produsere 50 XCIENT Fuel Cell for det sveitsiske markedet i 2020, og kommersiell overtakelse til sluttkunder skjer fra og med september. Hyundai planlegger å eksportere 1.600 XCIENT Fuel Cell innen 2025, og stadfester med det selskapets forpliktelser for fremtiden, samt posisjonen som en leder på miljøvennlig teknologi, skriver Hyudai i en pressemelding.

De 10 første Hyundai XCIENT Fuel Cell kjøres på skipet på vei til Europa.
De 10 første Hyundai XCIENT Fuel Cell kjøres på skipet på vei til Europa. Foto: Hyundai

- XCIENT Fuel Cell er en realitet allerede, og ikke bare noe vi har på tegnebrettet for fremtiden. Ved å kommersialisere dette banebrytende kjøretøyet nå, markerer Hyundai en stor milepæl i tungtransporten, og et viktig steg mot hydrogensamfunnet, sier In Cheol Lee, som leder Hyundais nyttekjøretøyseksjon.

Hyundai XCIENT Fuel Cell.
Hyundai XCIENT Fuel Cell. Foto: Hyundai

- Gjennom å bygge et omfattende økosystem for hydrogen, hvor kritiske transportbehov møtes av kjøretøyer som XCIENT Fuel Cell, vil vi skape et paradigmeskifte som til slutt vil fjerne utslipp fra biler fra miljøregnskapet.

Hyundai XCIENT Fuel Cel:

Hyundai Motor sender nå de ti første XCIENT Fuel Cell til Sveits.
Hyundai leverer 50 XCIENT Fuel Cell til Sveits i år, og totalt 1.600 enheter innen 2025.
Med kraft fra et 190 kW brenselcellesystem, kan XCIENT Fuel Cell kjøre inntil 400 km på én fylling.
Lastebilen er fullt ut egenutviklet av Hyundai, og vil bidra til fremtidens nullutslippssamfunn.
Hyundai utvikler også trekkvogn med rekkevidde på 1.000 kilometer per fylling.

Han understreker at det er Hyundais sterke posisjon på hydrogenelektriske kjøretøy som har lagt grunnlaget for den nye lastebilen.

Dette er XCIENT Fuel Cell

XCIENT Fuel Cell får kraften fra et 190 kW hydrogenelektrisk system, med doble 95 kW brenselcellestabler. Syv store hydrogentanker sørger for en samlet lagringskapasitet på 32,09 kg hydrogen. Rekkevidden er cirka 400 kilometer per fylling, og systemet er utviklet med tanke på den optimale balansen mellom kravene fra potensielle flåtekunder og fylleinfrastrukturen i Sveits.

Hyundai mener alvor med hydrogensatsingen.
Hyundai mener alvor med hydrogensatsingen. Foto: Hyundai

Brenselcelleteknologien er særlig egnet for kommersiell transport på grunn av lang rekkevidde og kort fylletid. Å fylle en XCIENT Fuel Cell skal ta 8-20 minutter.

Godt egnet i kupert terreng

Det doble brenselcellesystemet i XCIENT sørger dessuten for nok energi til å drive de tunge lastebilene opp og ned i det kuperte sveitsiske terrenget.

Hyundai utvikler også en langdistansetrekkvogn beregnet på Europa og Nord-Amerika.
Hyundai utvikler også en langdistansetrekkvogn beregnet på Europa og Nord-Amerika. Foto: Hyundai

Kommer: Langdistansetrekkvogn

I tillegg til XCIENT Fuel Cell utvikler Hyundai en langdistansetrekkvogn med inntil 1.000 kilometer rekkevidde per fylling. Denne modellen vil bli utstyrt med et forsterket brenselcellesystem med lang holdbarhet og mer kraft, og er beregnet på det globale markedet, inkludert Europa og Nord-Amerika.

Grønt hydrogenøkosystem

Hyundai etablerte i 2019 Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) som et joint venture i samarbeid med sveitsiske H2 Energy. HHM skal lease ut lastebilene til transportselskaper, og det er dermed ingen innledende investering for sluttkundene.

Fordeler med Sveits:

Sveits ble valgt som oppstartsmarked av flere grunner. En grunn er Sveits’ skattesystem, som unntar nullutslippslastebiler fra veiavgift. Det gjør alene at kostnadene per kilometer ved å benytte en hydrogenelektrisk lastebil er tilnærmet like lave som for en diesellastebil.

Hyundais businesscase fastsetter dessuten at det kun skal benyttes helt ren hydrogen som er produsert med vannkraft. Dette er et viktig poeng, da bilene er avhengig av å kjøre på rent hydrogen for å virkelig bidra til å redusere karbonutslipp.

Foto: Hyundai

Likheter med Norge:

Sveits har i likhet med Norge svært høy vannkraftproduksjon, og landet har dermed muligheten til å levere nok grønn energi til hydrogenproduksjon. Når prosjektet er godt i gang i Sveits, planlegger Hyundai å ekspandere til andre europeiske land.

Bidrar til etterspørsel

Ved å tilby hydrogenelektriske kjøretøyer i kommersiell transport, bidrar Hyundai til en jevn etterspørsel etter hydrogen. Hydrospider, som er en del av samarbeidet i Sveits, bidrar på sin side med jevnt tilbud av industriell hydrogen. Dette danner grunnlaget for et businesscase som gjør hydrogenelektrisk mobilitet økonomisk fornuftig, og gjør at hydrogen som drivstoff kan vokse. Gjennom denne modellen vil Hyundai gradvis bygge opp hydrogennettverket i Sveits.

Nettverk med fyllestasjoner er nøkkelen

Stasjonsstrukturen i Sveits med lastebilfylling på 350 bar muliggjør også at man kan ha stasjoner som fungerer for personbiler. Hydrogenelektriske personbiler fylles med et trykk på 700 bar, og å legge til infrastruktur for dette i det eksisterende nettverket for lastebiler er mulig både på en praktisk og kostnadseffektiv måte. Tilgangen på et tilstrekkelig stort nettverk av fyllestasjoner er nøkkelen til å redusere rekkeviddeangst, og å overbevise flere kunder om å kjøpe miljøvennlige hydrogenelektriske biler.