Fair Transport: Ingen stor effekt - ennå

Gustavsens Transport mener det må gjøres mer for at NLF-programmet Fair Transport skal anerkjennes hos transportkjøperne.

Gustavsen Transport skal profilere sine biler med Fair Transport-merket, og håper det blir et kjent symbol for seriøsitet.
Gustavsen Transport skal profilere sine biler med Fair Transport-merket, og håper det blir et kjent symbol for seriøsitet. Foto: Gustavsen Transport
Sist oppdatert

FAIR TRANSPORT UNDER LUPEN:

Gustavsen Transport fra Larvik ble startet opp i 1967 av Karl Johan Gustavsen, året etter kom sønnen Ian Karl Gustavsen inn.

Firmaet drives i dag av Ian Karl Gustavsen i samarbeid med sønnene Karl-Gustav Edland Gustavsen og Jon Aslak Edland Gustavsen som er tredje generasjon.

Bedriften transporterer blant annet anleggsmaskiner, melk i tank, takelementer, granittstein og fyllmasse.

- Vi tenker at alt vi kan gjøre for å bli oppfattet som en seriøs bedrift er bra, og vi håper at kvalitet skal være et godt varemerke i fremtiden, sier daglig leder Karl-Gustav Edland Gustavsen.

De ble sertifisert som Fair Transport-bedrift i 2020.

- Det er ikke lenge siden vi fikk den nye sertifiseringen, og så langt har vi ikke sett noen stor effekt av det. Jeg tror heller ikke vi har sett noen stor effekt av at vi har vært miljøfyrtårn i tre år, sier Gustavsen.

Tungt i 2020

Gustavsens Transport har merket nedgang både i 2019 og i 2020. Noe skyldes at en av deres største kunder hadde noe nedgang.

- I 2020 har vi hatt åtte mann permittert, og vi har hatt en del utfordringer med begrensningene som koronatiltakene ga. Blant annet med transport på tvers av kommune- og fylkesgrenser. Det virker som alle er litt reserverte i anleggsbransjen nå. Vi transporterer både maskiner og materialer for byggevirksomheten, og vi merker at mange er redd for koronasituasjonen. Mange tenker seg nok om og venter litt mer, sier Karl-Gustav Edland Gustavsen.

- Vi hadde allerede bra fokus på HMS hos oss, men vi ser at det er viktig å ha det i system. Da vi skulle bli sertifisert var det ikke veldig mye vi måtte gjøre av endringer. Den største utfordringen var kanskje å sette seg ned å gjøre arbeidet som skal til for å bli sertifisert, sier Gustavsen.

Transportbedriften var altså allerede miljøsertifisert, og de har noen store kunder som stiller ganske klare krav til hvordan de skal jobbe med hms.

- Selv om mye var på plass fra før, så hjelper Fair Transport oss med å ha et fokus på HMS. Det er jo alltid noe vi kan jobbe mer med, og vi følges opp av Norges Lastebileierforbud som kontrollerer at alt er som det skal, sier Gustavsen.

- Vi ser at kundene våre setter pris på at vi følger opp med avviksmelding og etterkontroller hvis det skjer noe på et transportoppdrag, sier Gustavsen.

Avviksmeldinger er et av kravene i Fair Transport. Han håper at konseptet blir mer kjent, slik at det faktisk er noe kundene vet hva er.

- Fair Transport er ikke så godt innarbeidet varemerke at kundene har fått øynene opp for det. Det er nok ikke solgt inn godt nok hos kundene våre. Selv er vi litt redde for å informere mye om det, for vi tenker at det kan oppfattes som skryt, sier Gustavsen.

Per i dag har bedriften syv biler med Fair Transport-merket, og flere vil bli profilert med dette.

  • Stiftet: 1967
  • Sted: Larvik
  • Daglig leder: Karl-Gustav Edland Gustavsen
  • Virksomhet: Transport anleggsmaskiner, melk i tank, takelementer, granittstein, containere, stykkgods, fyllmasse, termo, spesialtransport.
  • Antall Euro 6: 31 (28 semitrailere og tre tankbiler)
  • Antall ansatte: 39
  • Antall kvinner: 2
  • Resultat før skatt 2019: NOK 411.000,-
  • Fair Transport-registrert: 2020
Se mer