Sjåførorientert og 100 prosent oppkoblet

Iveco lanserer nye S-WAY

Iveco hevder deres nye tunge lastebilserie markerer et sterkt skifte mot å gi kundene en integrert transportløsning, økonomisk og miljømessig bærekraftig, hvor tjenestene rundt produktet er enda mer viktig enn produktet i seg selv.

Ifølge produsenten bringer S-WAY med seg videre alle fordeler introdusert i foregående generasjoner og legger til et nytt førerhus som er fullstendig redesignet rundt sjåførens og bileierens behov. Foto: Iveco
Ifølge produsenten bringer S-WAY med seg videre alle fordeler introdusert i foregående generasjoner og legger til et nytt førerhus som er fullstendig redesignet rundt sjåførens og bileierens behov. Foto: Iveco
Publisert Oppdatert

Ifølge produsenten bringer S-WAY med seg videre alle fordeler introdusert i foregående generasjoner og legger til et nytt førerhus som er fullstendig redesignet rundt sjåførens og bileierens behov. I lys av den harde konkurransen trenger logistikk-operatørene driftstid på toppnivå, effektivitet og produktivitet fra bilflåtene. Den nye Iveco S-WAY møter disse kravene på en perfekt måte ved å gi en komplett pakke med nyheter og tjenester i særklasse i bransjen, utviklet med fokus på sjåføren, bærekraft og et nytt, utvidet nivå av oppkobling hvor målet er å redusere totalkostnadene, skriver Iveco i en pressemelding, som slår fast at

dette er mer enn et produkt – det er en forretningsmodell som dekker kjøretøyets komplette livssyklus og hjelper Ivecos kundene å møte deres kunders krav.

Iveco S-WAY benytter oppkobling til å forbedre sjåførens liv ombord, gjennom å gi det produsenten beskriver som en fremragende kjøreopplevelse med avansert sjåførassistanse og kjørestilforbedring kombinert med tjenester utviklet for å kjøre avslappet og effektivt, og med tilgang via den app-en MyIVECO EASY Way. Foto: Iveco
Iveco S-WAY benytter oppkobling til å forbedre sjåførens liv ombord, gjennom å gi det produsenten beskriver som en fremragende kjøreopplevelse med avansert sjåførassistanse og kjørestilforbedring kombinert med tjenester utviklet for å kjøre avslappet og effektivt, og med tilgang via den app-en MyIVECO EASY Way. Foto: Iveco

Nytt førerhus

Det nye førerhuset skal ifølge Iveco gi førsteklasses leve- og arbeidsforhold med et romslig miljø, fremragende kjøreergonomi, samt en godt planlagt utførelse som kombinerer funksjonalitet med komfort. Utformingen ivaretar også sjåførens sikkerhet med en forsterket struktur (ECE R29.03-krav til førerhusets styrke), samt forbedret sikt hele veien rundt under alle kjøreforhold.

Ved å redesigne førerhuset helt fra grunnen av har Iveco benyttet enhver mulighet til å gi kostnadsbesparelser og produktivitets-forbedringer til fordel for bileierens lønnsomhet. Den nye utformingen optimerer den aerodynamiske ytelsen, noe som øker kjøretøyets allerede gode drivstoffeffektivitet med inntil 4 prosent. Annet som bidrar til den lave Total Cost of Ownership er designnyheter som støtfangeren i flere deler, noe som reduserer reparasjonskostnadene vesentlig, ettersom man bare trenger å skifte ut den skadede delen etter et sammenstøt.

Det nye førerhuset skal ifølge Iveco gi førsteklasses leve- og arbeidsforhold med et romslig miljø, fremragende kjøreergonomi, samt en godt planlagt utførelse som kombinerer funksjonalitet med komfort. Foto: Iveco
Det nye førerhuset skal ifølge Iveco gi førsteklasses leve- og arbeidsforhold med et romslig miljø, fremragende kjøreergonomi, samt en godt planlagt utførelse som kombinerer funksjonalitet med komfort. Foto: Iveco

100 prosent oppkoblet

Den nye Connectivity Box i Iveco S-WAY er en kraftig oppkoblingsenhet som samler inn, bearbeider og utveksler data i sann tid. Den arbeider innenfor en tjenesteplattform utviklet i partnerskap med Microsoft som yter sikker datalagring og administrasjon, samt mange verdiskapende tjenester. Bileieren og sjåføren er konstant koblet opp mot kjøretøyet med sin mobile enhet eller PC via den brukervennlige MyIVECO-portalen og tilhørende app.

Iveco S-WAY benytter oppkobling til å forbedre sjåførens liv ombord, gjennom å gi det produsenten beskriver som en fremragende kjøreopplevelse med avansert sjåførassistanse og kjørestilforbedring kombinert med tjenester utviklet for å kjøre avslappet og effektivt, og med tilgang via den app-en MyIVECO EASY Way.

Den avanserte oppkoblingen er også utviklet for å hjelpe transportørene med å sikre virksomhetens lønnsomhet ved å maksimere kjøretøyets driftstid ved å yte en konsekvent og forutseende service med My IVECO Way-løsninger, noe som skal sikre lav Total Cost of Ownership. Oppkoblingen gir også tilgang til et nytt modulært tilbud av premium tilpassede tjenester, inklusive profesjonell drivstoff-rådgivning, flåteadministrasjon og vedlikehold, alt for å optimere bilflåtens ytelse og effektivitet.

Ifølge Iveco kombinerer S-WAY lav TCO med enda lavere utslipp av PM, NOx og CO2 enn det produsentens lastebilprogram er kjent for å ha. Foto: Iveco
Ifølge Iveco kombinerer S-WAY lav TCO med enda lavere utslipp av PM, NOx og CO2 enn det produsentens lastebilprogram er kjent for å ha. Foto: Iveco

Bærekraftig

Ifølge Iveco kombinerer S-WAY lav TCO med enda lavere utslipp av PM, NOx og CO2 enn det produsentens lastebilprogram er kjent for å ha. Dette er oppnådd med etterbehandlingssystemet HI-SCR og gjennom drivstoffeffektiviteten som er et resultat av avansert motorteknologi og Hi-Tronix girkassen, samt andre drivstoffbesparende løsninger som Smart EGR.

For transportører som ønsker å drive en «grønn» flåte, fremstår Iveco S-WAY Natural Power som den eneste LNG-drevne lastebilen med en rekkevidde på inntil 1600 kilometer innenfor langtransport med en motor på 460 hk. Med dette kjøretøyet hevder Iveco at man kan man dra nytte av alle fordeler med naturgass, det eneste umiddelbart tilgjengelige lavutslipps-alternativet til diesel i det tunge segmentet og som gir partikkelutslipp 99 prosent lavere enn diesel, samt 90 prosent mindre NO2. Ved bruk av biometan er dessuten CO2-utslippet redusert med inntil 95 prosent, altså tett på null.

Og det var vel nok superlativer fra Iveco for denne gang. Vi kommer forhåpentlig tilbake til en mer nøktern beskrivelse etter selv å ha prøvd den nye lastebilserien.