Et glimt av drømmejobben

I går fikk jeg være med en virkelig bulk-veteran på real kjøring. Ole Jonny Bakke (67) har begynt å fore helikopteret til den årlige kalkingen av sure fjellvann.

Det er action når sesongens aller første 1000-kilos bøtte løftes til kalking på Viker-fjell.
Det er action når sesongens aller første 1000-kilos bøtte løftes til kalking på Viker-fjell. Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

I løpet av de neste tre månedene kjører Sørum Transport AS mer eller mindre all kalk som skal ut i Norges sure fjellvann.

Fordi det er tungt og dyrt for et helikopter å løfte kalken, må den kjøres så høyt opp og så nært som mulig de utallige vannene som skal kalkes.

Det borger mildt sagt for spennende kjøring. Og etter 46 år bak rattet, på jobb for Jørgensen og så Sørum, er det neppe mange som har kjørt så mye bulk som Ole Jonny Bakke her til lands.

67-åringen hadde tenkt å pensjonere seg da han solgte bilen til Sørum Transport for fem år siden. Men det ble for kjedelig.

Nå nytes de utfordrende dagene i en Volvo 650 som fortsatt lukter ny når vi setter oss inn, men som har gått sine 155.000 km siden Ole Jonny fikk den for et snaut år siden.

Du kan lese hele reportasjen om både Sørum Transport, kalkkjøring og Ole Jonny i neste TransportMagasinet. Abonnement? Trykk HER.

Enn så lenge byr vi på et lite knippe stemningsbilder fra i går. Sånn går no sommerdagene :)

Ole Jonny er en av dem som har kjørt det meste, inkludert kontinentet hele 80-tallet.Og det er nok få som har kjørt så mye bulk som han.
Ole Jonny er en av dem som har kjørt det meste, inkludert kontinentet hele 80-tallet.Og det er nok få som har kjørt så mye bulk som han. Foto: Haakon Førde
Av fra hovedveien og ut i naturen.
Av fra hovedveien og ut i naturen. Foto: Haakon Førde
Skjønner at pilotene koser seg på slik jobb. Inn for å bytte bøtte igjen, tar 900-1000 kilo i slengen.
Skjønner at pilotene koser seg på slik jobb. Inn for å bytte bøtte igjen, tar 900-1000 kilo i slengen. Foto: Haakon Førde
Bytter på to bøtter. Tom bøtte inn på riggbilen, mens den andre fylles med skrue fra riggbilen. Som igjen fylles fra hengeren på bildet.
Bytter på to bøtter. Tom bøtte inn på riggbilen, mens den andre fylles med skrue fra riggbilen. Som igjen fylles fra hengeren på bildet. Foto: Haakon Førde
Oppsynsmannen har også vært med på kalkingen siden 1986.
Oppsynsmannen har også vært med på kalkingen siden 1986. Foto: Haakon Førde
- Det støver, så nå går vi litt unna, flirer Ole Jonny.
- Det støver, så nå går vi litt unna, flirer Ole Jonny. Foto: Haakon Førde
Går mye fuel på helikopteret. Riggbilen har med seg kanskje 2000 liter.
Går mye fuel på helikopteret. Riggbilen har med seg kanskje 2000 liter. Foto: Haakon Førde
Parhestene Sørum og Pegasus på kalkjobb i fjellet.
Parhestene Sørum og Pegasus på kalkjobb i fjellet. Foto: Haakon Førde
Artige grusveier, opp med 50 tonn, ned med 30. Motsatt av tømmerbilene...
Artige grusveier, opp med 50 tonn, ned med 30. Motsatt av tømmerbilene... Foto: Haakon Førde
Møte mellom veifarende hestekrefter. Når gulstripen mangler, blir det å finne fram bondevettet.
Møte mellom veifarende hestekrefter. Når gulstripen mangler, blir det å finne fram bondevettet. Foto: Haakon Førde