23948sdkhjf
Logg inn eller opprett et abonnement for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Annonse
Annonse

Politisk skyggeboksing om transportregister

KOMMENTAR: FrP-minister sabler ned forslag til transportregister mot sosial og annen dumping i lastebilbransjen. Med henvisning til antatt ESA-avslag i 2012.
Annonse

KOMMENTAR/POLITIKK: NRK brakte i dag en illustrert artikkel (LENKE HER) rundt forslaget til et transportregister for utenlandske lastebiltransportører i Norge.

Den polske lastebilsjåføren Vladek Vlodzimierz Picur forteller NRK om sitt kummerlige liv til lav lønn på norske veier.

Annonse

Representantforslaget om transportregister er fremmet av SV til Stortinget, etter ikke minst utrettelig arbeid av Transport & Logistikkforbundet det siste året.

Det har vært til høring, og ligger nå til behandling i Transportkomiteen, med ventet innstilling og vedtak fra Stortinget i uken før jul.

Også andre bransjeaktører støtter forslaget: – Det er et godt forslag og bør vedtas, sier administrerende direktør i lastebileierforbundet NLF, Geir A. Mo.

Annonse

Men det kan man kanskje skyte en hvit pil etter, siden samferdselsminister Jon-Georg Dale i dagens NRK-artikkel mer eller mindre avfeier forslaget.

Begrunnelsen er den: "... den rødgrønne regjeringen i 2012 la bort et forslag om et transportregister fordi ESA anså at det ville være i strid med EØS-avtalen."

Hva det var ESA mente ville ville være i strid med EØS fremgår ikke av Dales svar, men for dem som leser det foreliggende representantforslaget (LENKE HER) er det vanskelig å forstå.

Annonse

Hensikten med registeret er utelukkende å føre rimelig kontroll med virksomhet som i dag er ute av kontroll. Forslaget kan ikke på noen måte, verken økonomisk eller praktisk, sies å påføre utenlandske aktører vesentlig ulempe. I hvert fall ikke dem med rent mel i posen.

Dale legger riktignok til følgende: – Men vi deler SVs bekymring for forholdene i lastebilbransjen og ser derfor etter andre digitale løsninger som kan fortelle når en bil kjører inn og ut av landet.

Annonse

Sett fra sidelinjen er det vanskelig å tolke dette annerledes enn at Dale gjerne vil ha et transportregister som kan hindre dumping og annet snusk - bare det ikke er foreslått av SV.

Men da tipper jeg de fleste i transportbransjen også ville applaudert om han får farten opp.

Annonse
Annonse Annonse
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web01