Korona: Transportprisene under press?

Det er ikke bare å klappe for sjåførene. I Tyskland er blant annet DB Schenker i hardt vær for å ha bedt om kilometerpriser langt under selvkost.

Faksimile fra nettstedet eurotransport.de.
Faksimile fra nettstedet eurotransport.de.
Publisert

ØKONOMI: Koronakrisen skaper forståelig nok store ubalanser i transportmarkedet.

Og det slår skjevt ut på tilbud og etterspørsel.

Som NLF nylig kunne fortelle - les her, er det boom innen matvare og enkelte andre sektorer i Norge. Stykkgods er svakere, mens søppel og drivstoff sliter.

I Tyskland synes det som forskjellene forsterker seg.

Nettmagasinet eurotransport.de - klikk her - har meldt om sterke reaksjoner etter to konkrete tilfeller der DB Schenker hevdes å på fraktbørsen TimoCom ha lagt ut transporter med pris på hhv 51 og 53 cent per lastkilometer.

Oppdragene var langtransport, hvorav det ene grenseoverskridende, og på strekninger hvor bransjekjennere anslår at 1,25 euro per kilometer er grensen for selvkost.

DB Schenker har siden lagt seg flat og erkjent at dette ikke er en prispolitikk de kan stå for. Likevel fortsette misnøyen å blusse og ballen å rulle.

For bakom disse to konkrete eksemplene ligger nødvendigvis mistanken om at det nå legges utilbørlig prispress på det utførende transportleddet. DB Schenker bruker selv i all hovedsak underleverandører på selve transporten.

Derfor ber partiet De Grønne nå om at Forbundsdagen kontrollerer forholdene, både med tanke på sosial dumping og ødeleggende konkurranse. Om nødvendig vil de be den føderale regjeringen om å iverksette tiltak.

NB! På den positive siden, for tyskerne, er imidlertid klare indikasjoner på at stadig mer av frakt i Tyskland også skjer på biler med tyske skilt.