Litt av en ekvipasje, MAN

Norsk Alpinservice AS i Oslo har i høst tatt i bruk det som trolig er verdens første rullende fabrikk for sliping og preparering av alpinski.

Fremst finner vi en fireakslet MAN TGS 25.500 med HydroDrive, hydrostatisk fremdrift, på foraksel nummer to og styring på bakre aksel.
Fremst finner vi en fireakslet MAN TGS 25.500 med HydroDrive, hydrostatisk fremdrift, på foraksel nummer to og styring på bakre aksel. Foto: MAN
Publisert

Vi skjønner godt at MAN er så stolt av denne at de sender oss både tekst og bilder. Og her viderebringer vi det meste:

Bil og henger er utstyrt med containerramme. Og det er containerne, 30 fots på bilen og 20 fots på tilhengeren, som er det mest interessante med hele vogntoget. Begge containerne har glassvegger og -dører på venstre side.

Containeren på den fireakslede bilen Inneholder en komplett fabrikk for sliping og preparering av alpinski, levert av østerrikske Wintersteiger.

Fremst i containeren på tilhengeren er det montert et 60 kW strømaggregat levert av Atlas Copco, samt en kompressor som kan levere 540 liter luft i minuttet. Dermed er hele vogntoget selvforsynt med energi når det står på steder hvor det ikke er mulig å få tilført strøm fra strømnettet, selv om man vil tilstrebe landstrøm i størst mulig grad.

Mannen bak den rullende slipefabrikken er en idrettsfar som er engasjert godt utover gjennomsnittet. Morten Mørk har fire døtre som driver med idrett. De tre eldste er meriterte håndballspillere, hvor den mest kjente er landslagsspiller Nora Mørk.

Den yngste datteren skiller seg ut ved å være alpinist.

- Felles for alle idretter er at man må trene mye for å bli god, men på utstyrssiden skiller det mye, sier Morten. – Håndball er i så måte enkelt, men det er ikke alpint. At utstyret er dyrt, er en ting. Men det er også dyrt å holde alpinskiene i best mulig stand, og utstyret som trengs for best mulig sliping, er lite tilgjengelig. Med denne rullende slipefabrikken vil jeg øke tilgjengeligheten og få ned kostnadene til skipreparering.

Den rullende slipefabrikken skal gjennom vintersesongen skal være til stede der unge alpinister samles, både på trening og i konkurranser. Første stedet som fikk besøk av vogntoget, var Juvasshytta fra 25. september, og den rullende slipefabrikken vil være ved dette alpinanlegget til ut oktober.

Container med glass og lys gir ekstra stemning
Container med glass og lys gir ekstra stemning Foto: MAN

Alle aktuelle lastebilleverandører ble kontaktet da Morten Mørk startet med dette prosjektet, men det var bare MAN som responderte på forespørselen. Morten berømmer lastebilselger Steinar Robsahm Berg hos MAN i Drammen for hans engasjement.

– Steinar har vært positiv og med fra første stund. Han har brukt mye tid for at vi skulle komme i mål med dette prosjektet som har tatt to år å realisere. Jeg er jo ingen lastebilmann, men han har håndtert alle rare og umulige spørsmål på en utmerket måte.

Totalkostnaden på vogntoget er i størrelsesorden tre millioner kroner. For å kunne yte de unge alpinistene best mulig service til en grei kostnad, har det vært helt nødvendig med sponsorer.

– Det er egentlig snakk om to grupper med sponsorer, forteller Morten. – Den første gruppen har vært avgjørende for at vi i hele tatt har kunnet ta frem dette utstyret. Den andre gruppen er inne når det gjelder selve driften av den rullende slipefabrikken.

MAN er en av sponsorene og er inne både på markedssiden og når det gjelder ettermarkedet.

Det hele har gitt en bratt læringskurve for Morten Mørk. Han har fortid som pilot i Luftforsvaret. Nå er han gründer og forretningsmann.

Før han gikk i gang med dette prosjektet, hadde han ikke tatt i et lastebilratt. Underveis har han tatt CE-førerkort og satt seg grundig inn i hvordan et vogntog fungerer. På vei til de forskjellige alpinstedene får han bruk for alt han har lært i løpet av de siste to årene.