- Dette er arbeidsgivers ansvar

Faglærer i transport og samferdsel, Knut Arild Nordli, har gått gjennom regelverket og mener hovedansvaret for dårlig traktorkultur ligger andre steder enn hos trafikkskolene.

Marerittet for en yrkessjåfør
Marerittet for en yrkessjåfør Foto: Frode Tellevik
Sist oppdatert

Som daglig leder ved Flekkefjord Opplæringssenter, kommer Nordli ofte bort i problemstillingen rundt manglende kompetanse på bruk av arbeidsutstyr på traktor.

Knut Arild Nordli oppfordrer bedrifter som har unge traktorførere i arbeid, om å gi dem tungbilførerkort.
Knut Arild Nordli oppfordrer bedrifter som har unge traktorførere i arbeid, om å gi dem tungbilførerkort. Foto: Frode Tellevik

– Når jeg går inn i arbeidstilsynets forskrifter, så står det ingenting spesielt om dette med frontlaster på en traktor. Vi må også være klar over at disse forskriftene og læreplanene går helt tilbake til rundt 2005. Siden den gang har det skjedd en revolusjon når det kommer til traktor. Vi har blant annet fått en ny og større klasse, opptil 50 km/t, forklarer Nordli, som har drevet sikkerhetsopplæring siden 1993.

– Vegvesenet forteller oss likevel at vi ikke får lov til å kjøre med noe slags redskap langs veien. Og at frontlasteren skal være lavest mulig, maks 30 centimeter over bakken. Dette har jeg likevel ikke klart å finne i noe lovverk, frem til nå, erkjenner han.

Han vil derfor ikke være med på at trafikkskolene, ut fra det han har funnet ut om forskrifter og lovverk, gjør en for dårlig jobb med traktoropplæringen. – Spørsmålet er heller hvem som skal gjøre jobben, mener han.

Nordli velger å peke på arbeidsgiver, og kommer med følgende råd: Sørg for en god risikovurdering og påfølgende god opplæring på alt som har med farlig redskap å gjøre, anbefaler han.

- Hvis det ikke finnes rutiner på dette i bedriften, og det skjer en ulykke, er det ikke bare sjåføren, men også arbeidsgiver kan komme i konflikt med lovverket.

- Arbeidsgiver skal ha et system som dokumenterer at man ivaretar sikkerheten i bedriften. Og det gjelder også landbruksnæring!

Les hele det utfyllende intervjuet med Nordli og andre om problemstillingen rundt dagens praksis ute på veiene våre, i TransportMagasinets utgave nummer 4.2020.

For abonnement på vårt reportasjemagasin - klikk her!

Traktorutstyr har ingenting i førerhuset til en lastebil å gjøre.
Traktorutstyr har ingenting i førerhuset til en lastebil å gjøre. Foto: Frode Tellevik

Denne saken ble første gang publisert 31/05 2020, og sist oppdatert 27/05 2020