MAN New Truck Generation på plass i Norge

Ble lansert få uker før det meste ble Korona-stengt- Nå er produksjonen godt i gang igjen, og de første bilene er ankommet Norge.

De første bilene er på plass.
De første bilene er på plass.
Sist oppdatert

I helgen ankom de første fire demobilene Oslo. De første kundebilene er også på vei og skal leveres i løpet sommeren.

Foto: MAN Truck & Bus Norge.
Foto: MAN Truck & Bus Norge.

MAN Truck & Bus har introdusert et fullstendig nyutviklet lastebilprogram for første gang på 20 år. Serien er orientert mot de endrede kravene innenfor transportindustrien og fokuserer blant annet på assistentsystemer, sjåførorientering og digitalt nettverk.

Bedre sjåførmiljø med nytt infotainmentsystem som styres intuitivt med et drei-bart og trykkbart hjul rett under sjåførens høyre hånd.
Bedre sjåførmiljø med nytt infotainmentsystem som styres intuitivt med et drei-bart og trykkbart hjul rett under sjåførens høyre hånd. Foto: MAN
All betjening av det automatiserte girsystemet skjer nå på denne rattstammehendelen.
All betjening av det automatiserte girsystemet skjer nå på denne rattstammehendelen. Foto: MAN
Knappene nede på sjøførdøren gjør at sjåføren kan styre selvvalgte funksjoner uten å måtte gå inn i førerhuset.
Knappene nede på sjøførdøren gjør at sjåføren kan styre selvvalgte funksjoner uten å måtte gå inn i førerhuset. Foto: MAN

Sjåførfokus

MAN New Truck Generation skal sette ny standard når det gjelder brukervennlighet, optimal ergonomi, nettverk med digitale enheter og applikasjoner, og sist, men ikke minst, optimal plass, et gjennomtenkt oppbevaringskonsept og sovekomfort. Et av høydepunktene i den nye modellen er rattet. Rattjusteringen er veldig fleksibel slik at alle sjåfører kan finne sin optimale kjørestilling.

Drivstofføkonomi

Euro 6d motorfamilien, som ble introdusert i 2019 og som strekker seg fra 160 til 640 hk, oppnår sitt fulle effektivitets-potensial med den nye lastebilgenerasjonen. Dette skjer i kombinasjon med forbedrede drivlinjer og enda mer avanserte programvare-komponenter. Forbedret aerodynamikk med det nye førerhusprogrammet er også medvirkende til reduksjon i drivstofforbruket, inntil 8,2 prosent innenfor langtransport. Dette er bekreftet av den tyske kontroll-organisasjonen TÜV som har gjennomført en test med nye MAN TGX 18.470 med Euro 6d-motor. Besparelsen på 8,2 prosent fremkommer i en sammenligning med foregående modell 18.460 med Euro 6c-motor.

MAN har fornyet hele lastebilprogrammet. Lastebilseriene TGL, TGM, TGS og TGX har blant annet fått nye førerhus som understreker familielikheten enda bedre enn før.
MAN har fornyet hele lastebilprogrammet. Lastebilseriene TGL, TGM, TGS og TGX har blant annet fått nye førerhus som understreker familielikheten enda bedre enn før. Foto: MAN

Bedre EfficientCruise

MAN forteller også at medvirkende til drivstoffbesparelsen er den forbedrede GPS-styrte cruisekontrollen EfficientCruise som har fått funksjonen "dynamic sailing" som reduserer drivstofforbruket på flate veistrekninger. Dette skjer ved at cruisekontrollen medfører at motorstyringen vekselsvis gir gass for så å la kjøretøyet rulle. Ved adaptiv bruk av cruisekontrollen, ved at man har tastet inn en minsteavstand til forankjørende, sørger systemet for en økning av avstanden til bilen foran før bakketoppen for å kunne rulle uhindret lenger i den kommende utforbakken. En ny effektoptimert hypoid drivaksel med den raske utvekslingen 2,31 er også medvirkende til forbedret drivstofføkonomi.