Misvisende om svenske vinterdekk

En facebook-post fra statlige Transportstyrelsen fremsto denne uken som at det er kommet kraftig skjerpede dekk-krav på tunge kjøretøy i Sverige.

Norsk illustrasjonsbilde fra Scania, men fotografert rett ved svenskegrensen
Norsk illustrasjonsbilde fra Scania, men fotografert rett ved svenskegrensen
Publisert Oppdatert

KOMMENTAR: Det var flere enn meg som skvatt i stolen da vi kunne lese følgende fra statlige svenske Transportstyrelsen på facebook mandag:

"Kraven på vinterdäck på tunga fordon (bilar med en totalvikt över 3 500 kg) har skärpts.

Nu ska alla tunga fordon ha vinterdäck på samtliga hjul under vintersäsongen, och kraven gäller även på släpvagn om man kopplar till en sådan. Vinterdäcken ska

- vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga,

- vara märkta med POR (Professional Off Road), eller

- vara dubbade."

Ja, det var sannelig skjerping, tenkte jeg! Som 5 millimeter mønster og 3PMS-merking i alle posisjoner! Bonanza for dekkselgere og konkurs for dem som kommer fra kontinentet!

Dette var spenstige nyheter?
Dette var spenstige nyheter? Foto: Faksimile facebook.

MEN: Så kom partykilleren:

"Du kan läsa mer om regler för vinterdäck på vår webbplats: https://transportstyrelsen.se/vinterdack"

Tar man bryet med å klikke seg inn der, kommer dessverre alle de gode gamle alternativene og unntakene, inkludert M+S. Også på driven, men hvor de riktignok må være spesielt utviklet for vinterføre, uten at det spesifiseres nærmere.

Og på hengeren er mønsterdypde 1,6 millimeter lovlig.

Nå skal det sies at svenskene her støtter seg på egen forskning. Vi siterer: "Utifrån tester som genomförts av VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) så kunde det inte utläsas att en ökning av mönsterdjupet från 1,6 mm till 5 mm skulle per automatik ge ett bättre väggrepp på ett halt underlag.".

Apropos M+S...

En slags god M+S-nyhet for i år er faktisk at de gode gamle listene fra STRO ( The Scandinavian Tire & Rim Organization) om "godkjente" vinterdekk ikke lenger gjelder (eller utgis).

Problemet med disse listene var i praksis at enhver dekkfabrikant selv kunne melde inn godkjenningen etter eget forgodtbefinnende - hvilket de da også gjorde. Jeg spurte en gang en representant for et av de aller største dekkmerkene på dårlig fransk hvilke dekk de merket M+S: - Alle, svarte han.

Men det gjelder jo fortsatt. At listene forsvinner bidrar altså til mindre byråkrati, men ikke til bedre kontroll.

Norsk fagsamling dekk 25. september

Vi har tidligere skrevet om Dekksikkerhetsdagen onsdag i neste uke (klikk her, fortsatt mulig å melde seg på), arrangert av bransje, og med tungt fokus på vinterdekk for tungbiler.

Der får vi blant annet innsyn i det som skjer av mulige regelendringer på norsk side fra Vegdirektoratet selv.

- Det jeg vet i svensk-norsk sammenheng, er at myndighetene nok ønsker å koordinere reglene beste mulig, sier Jon Erik Ludvigsen i Dekkimportørenes forening og STRO.

Ludvigsen forteller at det her i Norge er stemning for ganske kraftig skjerping av dekkravene, men han tipper det går i retning av krav til 3PMS på drivhjul og M+S med styreegenskaper foran og M+S på henger. Tillegget "særskilt utviklet for vinterkjøring" er også under press, ganske enkelt fordi det ikke er særlig kontrollerbart.

- Det kommer mye spennende om dette på Dekksikkerhetsdagen. Vi har plass til flere deltagere, legger Ludvigsen til.