Dekk for tung og tøff vinterkjøring

Continental lanserer nye vinterdekk for tunge kjøretøy.

Continental lanserer nytt vinterdekk.
Continental lanserer nytt vinterdekk. Foto: Continental
Publisert

Conti ScandinaviaExtreme HD3, et nytt drivhjul for ekstremvinteren og Scandinavia HS3 ED, et nytt styredekk for grovere vei og røffere bruk.

Dette skriver Continental i en pressemelding.

Conti ScandinaviaExtreme HD3 har maksimal trekkraft på snø og is, utmerket sving og retningsstabilitet, ekstremt grep og høy grad av fremkommelighet. Det nye drivhjulet er utviklet for spesielt krevende vinterforhold. Med en optimalisert gummiblanding og betydelig økt antall siper maksimeres trekkraften på is- og snødekt veiunderlag.

Fikk du med deg denne: Strenge nye krav om vinterdekk på tunge kjøretøy

- Konstruksjonen med brede langsgående skulderspor siker maksimal trekkraft på mykt snødekke gjennom hele dekkets levetid, sier Marketing and System Coordinator CVT, Alexander Clementz i Continental Dekk Norge.

Continental skriver at dekket er konstruert spesielt for veigående tungtransport, men passer også til buss. Det kommer til sin rett på typiske norske veiforhold med bratte stigninger og svingete veier. I tillegg passer dekket også for lastebiler med høyt dreiemoment, og er også egnet for kjøretøy med en drivaksel som sliter med å finne veigrep på vinteren.

- I testing av dekkene i felt på kundebiler beviste Conti ScandinaviaExtreme HD3 sin robusthet på tyngre biler hvor høyt moment og tunge lass utfordret dekkene og mønsterkonstruksjonen til det ytterste, spesielt i bratte bakker og på glatt veiunderlag. Dekket har også vist god ytelse på busser i regional kjøring på veier med mye snø, sier produktsjef Erik Lillefoss i pressemeldingen.

Continental hadde med seg det nye drivhjulet på årets Scania Winter i Trysil hvor gjestene fikk prøve det nye dekket på særlig utfordrende veiunderlag med mye is i år hvor det var montert på to kjøretøy (Scania R520 V8 og nye Scania R540).