prøvekjørt: Mercedes Actros med PPC Interurban

Med kruskontroll i GAMLE Lierbakkene

Nye Actros har fått en svært avansert hastighetsholder som også fikser krappe svinger og rundkjøringer. I dag har vi testet den i gamle Lierbakkene.

De gamle svingene oppover er nesten som nye, men fortsatt er det en kurve litt lenger opp hvor systemet kobler ut.
De gamle svingene oppover er nesten som nye, men fortsatt er det en kurve litt lenger opp hvor systemet kobler ut. Foto: BRK
Publisert Oppdatert

PPC heter systemet i Mercedes Actros. Det har det da gjort noen år nå, men PPC er blitt stadig smartere.

Bokstavene står for Predictive Powertrain Control, eller på godt norsk forutseende kruskontroll. Du setter en ønsket fart, og så justerer bilen farten i forhold til oppoverbakker og nedoverbakker lenge før du kommer dit, ved hjelp av kartverk og GPS-posisjonering.

Det nye er PPC Interurban, som betyr at systemet nå også fungerer på småveier og i urbane strøk, i krappe svinger og rundkjøringer.

Som bildet antyder er det mulig å justere toleransene før, under og etter sving, og det kan fortsatt trengs avhengig av last og rute.
Som bildet antyder er det mulig å justere toleransene før, under og etter sving, og det kan fortsatt trengs avhengig av last og rute. Foto: BRK

Vi ble mektig imponert da vi fikk demonstrert systemet ved lanseringen i Spania tidligere i år, og vi var derfor heftig keene på å sjekke ut om dette faktisk fungerer på veier vi kjenner i Norge.

Første smakebit fikk BRK-Bjørn og jeg i dag - og la oss konkludere slik:

Selv er jeg fortsatt mektig fascinert, for dette funker overraskende bra. For noe av det som virkelig har irritert meg tidligere er at systemet ikke skjønner at vi kommer til en rundkjøring - og i Norge har vi et utall rundkjøringer selv på hovedveiene.

BRK og kloggene...
BRK og kloggene... Foto: Haakon Førde

Systemet er riktignok ikke perfekt ennå, men med litt tilvenning til hvor det funker og hvor det er for dårlig (det har fortsatt litt autovernallergi, blir veien for smal kobler det ut, og et forhold det fortsatt ikke tar høyde for er fartshumper... ), hadde det blitt en av mine favorittdingser i kjørehverdagen.

BRK-Bjørn er ikke like overbevist etter første forsøk med systemet. - Nei, jeg tror enhver god sjåfør kjører bedre med høyrefoten, kommenterer han.

Men BRK er fortsatt ute og kjører når dette skrives. Om han endrer menig, kan du lese i en utdypende artikkel i neste TransportMagasinet. Huske å abonnere!

Det er bare å styre så hjulene følger stripene - Actros regulerer farten selv.
Det er bare å styre så hjulene følger stripene - Actros regulerer farten selv. Foto: Haakon Førde