Unik mann – unik bil

Ole Gunnar Tuft (48) går på immundempende medisin, og er derfor spesielt sårbar for eventuell koronasmitte. Til tross for dette, jobber bergenseren lange dager i den nye kranbilen.

Publisert Oppdatert
Kranbilsjåfør og medisinsk under - Ole Gunnar Tuft
Kranbilsjåfør og medisinsk under - Ole Gunnar Tuft Foto: Frode Tellevik

12. april 2012 skjedde ulykken som endret livet hans fullstendig. Gaffeltrucken han hadde løftet fra planet, traff Ole Gunnar med stor kraft klemte ham mot sidelemmen på lasteplanet. Radiostyringen, som han hadde på magen, ble klemt inn i buken, helt bak til ryggsøylen. Vitale organer ble knust. Det sto om livet.

På Haukeland sykehus gikk ukene langsomt. Ingen kunne si om han ville overleve. Han trengte en donor. «Nå er det rette mennesket død», sa Ole Gunnar da han ble fraktet til ambulanseflyet som skulle fly ham til Sverige, og en operasjon som skulle bli unik i medisinsk sammenheng. I dag lever han med fem organer fra et annet menneske i buken.

For å hindre at kroppen støter fra seg de nye organene, må han ta medisin for å dempe kroppens immunforsvar. Det gjør ham ekstra sårbar for sykdom.

- Det er klart jeg må passe meg. Jeg tar mine forhåndsregler, sier han og forteller at butikker og bensinstasjoner styrer han unna. Skal han ut av bilen bruker han hansker. – Kona jobber på sykehus, så vi sover på hvert vårt rom nå for tiden. Hun går også i butikken og handler maten jeg har med meg om dagene. Legene på Haukeland har ringt meg og bedt meg ta forhånd regler, men de vet også at jeg er flink til å passe på meg selv.

Fjernstyrt lastebil med kran. Tøffere blir det ikke.
Fjernstyrt lastebil med kran. Tøffere blir det ikke. Foto: Frode Tellevik

Oppdragsgiverne han kjører for i løpet av uken kjenner alle til historikken. Derfor passer de på å legge forholdene til rette. – Anleggsgartner, Stein Wikholm, har bedt alle sine arbeidere om å holde seg unna når jeg kommer for å gjøre en jobb for dem. Det går forbausende bra. Jeg er ikke i nærkontakt med noen i løpet av arbeidsdagen, forteller han.

Med et slikt utgangspunkt, er det ekstra betryggende å ha den kanskje best tilrettelagte kranbilen som kan skaffes for penger. Det tøffeste er trolig radiostyringen. Ole Gunnar styrer det aller meste fra krankontrollen, og kan stå i lasteplanet mens han forflytter seg på anleggsområdet. Sjekk videoen under!

Sten Gravdal driver et av landets mest strøkne kranbilfirma.
Sten Gravdal driver et av landets mest strøkne kranbilfirma. Foto: Frode Tellevik

- Det er full gass hele dagen med fullt opp å gjøre. Vi merker lite til koronakrisen foreløpig, smiler Ole Gunnar.

Nå tror han det blir full fart også i påskeuken. – De fleste av de polske arbeiderne kommer seg ikke hjem, så jeg tror mange anlegg vil drifte frem til onsdag, sier han.

Akkurat nå er bergenseren veldig glad for at han har fast bil som han slipper å dele med noen. Arbeidsgiver, Sten Gravdal Transport AS, legger også forholdene til rette for at hverdagen skal være så trygg som mulig.

TransportMagasinets utgave nummer 3 – 2020, som nå er i salg, har en lengre reportasje både om det solide kranbilfirmaet, og selvsagt også noen sider om den unike kranbilen som Ole Gunnar Tuft har bygget opp. Kos deg med videoen så lenge!

Ønsker du kun å bestille denne utgaven? Send SMS med kodeord "TAB203" til 2205. Bladet kommer da rett i postkassen, og koster kr 149,-

OBS: Husk at TransportMagasinet i april måned 2020 har tidenes tilbud på abonnement. For kun 545 kroner, får du 10 utgaver av både TM og AM hjem i postkassen det neste året. Send SMS til 2205, skriv TAB 4