Nye dekk-krav, men ikke denne vinteren...

Samferdselsminister Jon Georg Dale vil gjerne være handlekraftig mot vinterkaoset på tungbilsiden. Foreløpig er det økte gebyrsatser som vil svi.

"Krava til vinterdekk som no blir innførd går ut på at det berre er dekk merka med "alpesymbolet" som er godkjent på drivande og styrande akslar på tunge køyretøy. Desse dekka har vist seg å ha betre akselerasjonsevne på vinterføre, og vil difor bidra til betre framkome" skriver Jon Georg Dale. Bildet er fra Tromsdalen i dag.
"Krava til vinterdekk som no blir innførd går ut på at det berre er dekk merka med "alpesymbolet" som er godkjent på drivande og styrande akslar på tunge køyretøy. Desse dekka har vist seg å ha betre akselerasjonsevne på vinterføre, og vil difor bidra til betre framkome" skriver Jon Georg Dale. Bildet er fra Tromsdalen i dag. Foto: Samferdselsdepartementet
Publisert Oppdatert

NYHETSKOMMENTAR: En pressemelding fra Samferdselsdepartementet nå i lunsjen får det til å se ut som om det kommer kraftig skjerpede vinterdekkrav for lastebiler allerede denne vinteren.

Det skal nemlig nå (!) innføres krav til 3PMSF-dekk på både drivende og styrende aksler i Norge, hvor vi er første land i verden som stiller slike krav.

Men når er nå?

Vi tror mange lastebileiere vil puste lettet ut når det lenger nede i teksten står: Fra 15. november 2020.

Vi kan altså slå fast at når ministere sier nå, da mener han om drøyt ett år. Det er likevel ganske raskt. Tyskland og Sverige innfører samme krav, men da fra 2024.

En som mener vi bør være fornøyd med det kommende regelverket, er Jon Erik Ludvigsen hos Dekkimportørene.

- Dette er et enkelt og tydelig krav som vil gi resultater fra neste år av. Det er også en temmelig kort overgangsperiode, og som vil sette press på bransjen fra begge sider. Med 13 måneders horisont bør dette likevel la seg gjøre, mener Ludvigsen.

Han tror også vi nå kan ha forventninger til at dekkprodusentene løfter alpesymbolstandarden opp til et nivå som vil bety noe. Da kan man jo tenke seg at alpesymboltesten også vil bestå av krav til bremsing og sidegrep.

Økte gebyrtiltak allerede nå

Tiltak fra samferdselsministeren som imidlertid kan gi en viss effekt allerede fra i vinter, er at det kommer skjerpede gebyrsatser for brudd på kravene til dekk- og kjettingutrusting.

– Vi vil sikre at gebyrsatsane har ein førebyggande effekt. Reaksjonane ved brot må få reelle konsekvensar for dei som ikkje følgjer krava. Slik det har vore fram til no har ein til dømes berre fått eitt gebyr sjølv om ein manglar fem kjettingar, no vil ein få fem, sier Dale i meldingen.

Han opplyser samtidig at vegvesenet får et gitt antall millioner ekstra til kontroll av vogntog. Det opplyses imidlertid ikke noe om mye disse millionene betyr i praksis.