Norscrap West AS:

Skrap på første klasse!

På Hanøytangen utenfor Bergen samles skrapmetall fra hele Vestlandet. Tre strøkne krokbiler sørger for siste reis på første klasse.

Krokpåbygget fra Holtan Bil får mye ros av kunden på Askøy. Holdbarhet er det viktigste kriteriet i denne tøffe kjøringen.
Krokpåbygget fra Holtan Bil får mye ros av kunden på Askøy. Holdbarhet er det viktigste kriteriet i denne tøffe kjøringen.
Sist oppdatert
Lekker finish fra danske Holme Lastbiler.
Lekker finish fra danske Holme Lastbiler.
Er bilen strøken til enhver tid, forteller det mye når vi dukker opp ute hos kunden.
Tony André Remes

Tony André Remes har ti år bak seg som sjåfør i Norscrap West AS og fungerer som transportkoordinator for de tre vogntogene som dekker inn Vestlandet fra Førde i nord til Stord i sør. Kollega Roald Kuven ratter en rykende fersk Mercedes Actros 2663. Det er spesielt den og påbygget fra Holtan Bil karene ønsker å vise oss. Den siste Actrosen representerer det foreløpig tredje krokpåbygget Askøybedriften har handlet hos Rolf Holtan. Tony André Remes er full av lovord.

Transportmessa

- Jeg begynte i sin tid med en Mercedes Actros 2004-modell som jeg kjørte de seks første årene jeg jobbet her. Så bestilte jeg en Scania R620. Det var i den forbindelse jeg kom i kontakt med Holtan Bil på transportmessa på Gardermoen i 2009. Heldigvis har vi en sjef i Geir Olav Bøe, som er opptatt av at vi skal vise oss fra vår beste side utad. Vi sjekket priser lokalt også, men valgte å legge litt ekstra i det og bygge bilen hos Holtan, forteller Tony.

Nå har han bygget opp to nye Actros i samme stil. Den ene i 2012 og den siste altså i 2014.

På kjøkkenet

- De er bygget over samme lest. Mye av grunnlaget ble lagt da jeg bestilte Scaniaen i 2010. Da satt jeg hjemme ved kjøkkenbordet og tegnet påbygget slik jeg ville ha det, før jeg sendte mail til Danmark. Jeg syns det har blitt flott og jeg må innrømme at jeg er stolt over den bilparken vi har i dag, sier han.

Selve påbyggerjobben er utført av Holtans faste samarbeidspartner i Danmark, Holme Lastbiler i Ejstrupholm.

Innhenting

Norscrap West er datterselskap av Hellik Teigen, en av Norges eldste og største gjenvinningsbedrifter med historie tilbake til 1901.

Vestlandsbedriften har 34 ansatte totalt, fire på kontoret, to ved avdelingen i Rådalen mens resten jobber inne på basen ved Hanøytangen.

For Tony og Roald handler hverdagen om innhenting av metall som mer eller mindre faste kunder leverer i containere. Eller de drar en gjeng på tur og hugger opp gamle landbruksredskaper eller anleggsmaskiner.

Kran

- De største kundene våre er offshoreindustrien. De lyser gjerne ut en budrunde på stål de skal dumpe, og dersom vi får anbudet, demonterer vi stålet og kjører det vekk. Vi har egne folk som er spesialisert på brennejobber. Norscrap West tar også imot bilvrak fra hele Hordaland, forklarer Tony.

En avtakbar kran er ofte i bruk når bilvrakene skal hentes inn.

Tre sjåfører som ikke får fullrost jobben og utstyret de har i Norscrap West. Fra venstre Tony André Remes, Roald Kuven og Erik Jørgensen. Sistnevnte har sluttet i bedriften etter at dette bildet ble tatt.
Tre sjåfører som ikke får fullrost jobben og utstyret de har i Norscrap West. Fra venstre Tony André Remes, Roald Kuven og Erik Jørgensen. Sistnevnte har sluttet i bedriften etter at dette bildet ble tatt.

Multilift

På grunn av kranen, kjører de tre bilene med frontmontert hydraulikktank på den originale frontveggen fra Multilift. - Det er bedre for hydraulikkpumpen at tanken står høyt, så den slipper å suge opp oljen fra en tank nede på chassiset, mener Tony.

Dørkplatene er festet med gummiknotter og lar seg raskt fjerne dersom man må ha tilgang.
Dørkplatene er festet med gummiknotter og lar seg raskt fjerne dersom man må ha tilgang.

Multiliften er av typen XC20 med automatisk påtrekk, som betyr at containerne trekkes på og låses til chassiset automatisk når man aktiverer hendelen i førerhuset. Den kan også opereres i dobbel hastighet, noe som kan være praktisk hvis containeren er tom, vel å merke. En fullastet container bør fortsatt håndteres med kløkt.

Danmark

- Jeg har valgt mekanisk demping av hyttene for å bedre veifølelsen. Bilene har ellers det meste av utstyr som leveres originalt, forteller han.

Med dette som utgangspunkt, ble bilene sendt direkte til Danmark for videre påbygging. Det er samme gjengen som bygger bilene til Guldager som driver butikken der nede, så de kan detaljer, får vi vite.

- Mange rynker på nesen og syns vi gjør for mye ut av disse bilene, men for oss er dette like mye hobby som jobb, innrømmer Tony.

Interesse

Innhenting av skrapjern medfører mye ruststøv og er kanskje ikke optimal kjøring når en slik glødende bilinteresse ligger i bunn. I tillegg bør man nok kunne håndtere en hekksaks og kanskje motorsag.

- Det blir en del av gamet, selv om det river helt inn i sjelen hvis det henger en gren ut i veien. Det har med interesse å gjøre. Akkurat som når vi ligger på kne i hagen med hvit penn for å skrive på dekkene mens fruen står i vinduet og rister på hodet. Hun har begynt å skjønne det, men det tok noen år, medgir Roald.

VBG sin sentralsmøring av hengerfeste er en fin ting, mener Tony André Remes. Hver sjette driftstime sender MechMatic ut et solid luftstøt på åtte bar som rengjør koblingsmekanismen grundig. Hver 24. driftstime kompletteres luften ved at en tynn oljetåke sendes inn i mekanismen. På den måten er koblingen alltid ren og velsmurt
- For oss som kjører mye i støv og mud og kobler henger opptil ti ganger om dagen, er dette suverent. Når lyset blir rødt må vi bytte til en ny boks med olje.
VBG sin sentralsmøring av hengerfeste er en fin ting, mener Tony André Remes. Hver sjette driftstime sender MechMatic ut et solid luftstøt på åtte bar som rengjør koblingsmekanismen grundig. Hver 24. driftstime kompletteres luften ved at en tynn oljetåke sendes inn i mekanismen. På den måten er koblingen alltid ren og velsmurt - For oss som kjører mye i støv og mud og kobler henger opptil ti ganger om dagen, er dette suverent. Når lyset blir rødt må vi bytte til en ny boks med olje.

Hvorfor Actros?

- Vi har hatt litt dårlige erfaringer med den ene Scaniaen vi hadde. Dessuten fikk vi like god pris på Actros med euro-6 som en svensk bil med euro-5. Verkstedet til Mercedes i Arna skal også ha sin del av æren for dette valget. De er vi meget fornøyd med. Vi er alltid velkommen der og når vi får bilen igjen så er den ferdig reparert. Vi må ikke tilbake etter noen dager, slik vi har opplevd enkelte andre steder, forklarer Tony.

Blindsonekamera burde vært påbudt. Disse to sto foran høyre hjørne og var usynlige fra førersetet.
Blindsonekamera burde vært påbudt. Disse to sto foran høyre hjørne og var usynlige fra førersetet.
Lekre detaljer, tegnet på kjøkkenbordet til Tony André Remes.
Lekre detaljer, tegnet på kjøkkenbordet til Tony André Remes.

Prøvde

Sjåføren på den nyeste Actrosen var ikke i tvil etter å ha testet kollegaens bil noen turer. Han ville også prøve Actros.

- Jeg liker spesielt godt interiøret i disse bilene. Det finnes ikke støy når du kjører og klimaanlegget er suverent. Og bare hør lyden idet du lukker igjen døren. Man skulle ikke tro det var lastebil vi kjørte, påpeker Roald.

Begge de nye Actrosene har også krengingsprogram fra Mercedes for biler med høyt tyngdepunkt på grunn av containere som ofte er lastet med uvisst tyngdepunkt.

Påkostet

- Vi har påkostet utstyr, men bilene representerer firmaet utad i tillegg til mannen som kjører dem. Er bilen strøken til enhver tid, forteller det mye når vi dukker opp ute hos kunden. Jeg tror det styrker vårt omdømme, avslutter Tony.

Han var først ute med å teste Holtan Bil sine krokpåygg i Bergen. Nå har bedriften tre av dem. Og om Mercedes Actros har Tony kun en ting å si: - Den bare starter og går, aldri en feilkode. Og med serviceintervaller som er helt hinsides.

Kraning gir et fint avbrekk i hverdagen, syns sjåførene hos Norscrap West. Den avtakbare kranen monteres i løpet av noen minutter.
Kraning gir et fint avbrekk i hverdagen, syns sjåførene hos Norscrap West. Den avtakbare kranen monteres i løpet av noen minutter.

Denne saken ble første gang publisert 07/04 2015, og sist oppdatert 06/04 2017