Svar på spørsmål om «taksnøfjerner»

Løsningen fra RTG Truck Supply for fjerning av snø på lastebilers tak og skap har fått mye oppmerksomhet. Og en del spørsmål.

Ifølge Gunnar Moum er det europeiske markedet sjekket for evt koflikter runt patenter og rettigheter.
Ifølge Gunnar Moum er det europeiske markedet sjekket for evt koflikter runt patenter og rettigheter. Foto: RTG
Publisert Oppdatert

Tidligere i uken presenterte vi plogen som skal fjerne snø fra tak på lastebiltak og skap-tak. Den er basert på en ide fra Gunnar Moum i Moum Transport AS.

Saken vakte mye entusiasme, for taksnø er utvilsomt en utfordring for sjåfører flest.

Men det dukket også opp en del spørsmål. For ganske mange husket nemlig denne saken fra Tungt i 2014. Vi måtte spørre Moum.

- Er ikke dette en ren kopi da. Hvordan går det med rettigheter og sånt?

- Hehe. Joda, min kone skvatt litt hun også da hun så den saken. Men selv om den amerikanske kan se lik ut ved første øyekast, er forskjellene er store.

Når det kommer til rettigheter og patenter, har Onsager på oppdrag for oss undersøkt dette og bekreftet at det ikke finnes gyldige rettigheter eller patenter i Europa vedr vår konstruksjon.

- Potensialet i Norge da, responsen tatt i betraktning?

- Det er vi sant å si noe usikre på. Snøplogen ble først og fremst konstruert for eget bruk, men det har vist seg en viss interesse, så i den sammenheng satt vi oss ned og gjorde produktet mer markedsvennlig.

- Men kan dere levere?

- Produksjonen er klar og vi kan levere fra og med uke 8. Og når det kommer til produksjonen, så må vi få lov å være litt stolte, da konstruksjon og produksjon foregår i Norge, hos Astero Molde. Som norsk aktør i dagens transportbransje mener jeg dette er noe vi alle bør tenke litt ekstra på. Norsk er oftere enn mange tror konkurransedyktig på alle punkt!

- Et «enkelt», men viktig spørsmål har vært hvordan man håndterer snøen man har skrapt av?

- Ja det er klart, det blir litt opp til kjøperen. Det kan monteres ekstrautstyr som tar unna snø fra ca 6 biler ved snødybde på 20 cm. Eventuelt må den brøytes vekk fra bakken med egnet utstyr.

TIPS i Tungts facebooktråd:

Nå må det nevnes at det også finnes andre gode løsninger. Dan Terje Kemi forteller erfaringer fra Freja Transport & Logistics.

- Vi sjekket priser på flere av disse snøfjernerene. De var veldig dyre og de sjekket ikke at is som samler seg var borte, noe som er et stort problem på kapell hengere. Vi kjøpte et 40 fot chassis med en gammel container på og fikk et firma til å sveise på stige, platting på taket og rekkverk så det var sikkert for sjåføren. Ja, han må fjerne snø manuelt, men da kan han også sjekke at is er borte der kapellet har sunket under rammeverket. Containeren er fin å lagre utstyr i. Samtidig dyttes snø og is til siden så plassen for hengeren er stort sett alltid fri for neste henger.Billig, sikkert, visuell inspeksjon og lett å få investert i, skriver Kemi på Tungts facebook.

Se Freja-link her.