Vill vest i varebiltransporten

Krossmoen: Tatt for samme grove forhold for en måned siden, tilbake nå. Kontroller tar bare toppen av isfjellet.

Tilfeldig varebil i Oslo, hvit umerket skapbil med lift, perfekt til alt man ikke egentlig vil vite om..
Tilfeldig varebil i Oslo, hvit umerket skapbil med lift, perfekt til alt man ikke egentlig vil vite om.. Foto: Haakon Førde
Publisert

UTEKONTROLL I NATT: I går kveld og natt til i dag var det igjen kontroll på Krossmoen på Sør-Vestlandet. Igjen med nedslående resultater.

Eksempelet vi nevner under er dessverre ikke enestående, snarer normalen etter hvert:

"Fører av en latvisk varebil og henger ble stoppet idet han prøvde å kjøre forbi kontrollen på Krossmoen, føreren ble beordret tilbake til kontrollstasjonen. Føreren ble anmeldt for kjøring uten å registrere kjøre- og hviletiden sin, grov overlast på kjøretøyet, kjøring med defekte bremser og å ikke inneha tillatelser til å drive transport."

Men ikke bare det:

Finn en feil her...
Finn en feil her... Foto: Statens vegvesen

"Kontrollsystemet Vadis viste at føreren var anmeldt for nøyaktig samme forhold i en kontroll i mai måned. Føreren ble anholdt av politiet og bortvist fra landet etter at foreleggene er betalt."

Teksten over er hentet fra rapporten etter utekontrollen. Så kan vi meget godt spørre om den bortvisningen har noen som helst effekt.

Finn fire feil med denne.
Finn fire feil med denne. Foto: Statens vegvesen

Etter det Tungt.no kjenner til, er et stort antall slike varebiler stoppet og anmeldt i det siste. Kilder betegner mengden av dem som økende.

Dette er biler som i stort grad utfyller den andre vanlige typen ulovlig transport, billige utenlandske aktører som er så billige at de verken har råde til å følge regelverket for lønn eller kjøre/hviletid eller vedlikeholde av kjøretøyene.

- Transporten er ofte for store norske bedrifter, opplyser vår kilde. - Og stort sett bak hvert førerkortbeslag og utvisning av slik billigtransport er skjebnenen nitriste.

Og det utdyper jo bildet nypensjonert kontrollør Dag Rykkje tegner i det store intervjuet i nylig utkommet TransportMagasinet:

"Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kontaktet norske vareeiere som har bestilt transport på norsk bil, og som finner ut at varene står på et utslitt utenlandsk vogntog vi nylig har gitt bruksforbud."

Den ti timer lange kontrollen med fem personer fra Statens vegvesen og i samarbeid med politiet, ser imidlertid ut til å ha vært effektiv. 233 kjøretøy ble vinket inn på kontrollplass, og av disse ble 201 vinket videre med alt i orden og et hyggelig smil.

Det som ble luket ut var diverse tekniske elendigheter (se bilder) - og polakkene med bred last da. Som til alt overmål nettopp var stoppet i annen kontroll. Vi siterer rapporten:

"To polske vogntog og førerene fikk bruksforbud og blir anmeldt for ikke å etterkomme pålegg gitt i kontroll. Tidligere på dagen var de blitt stoppet i kontroll på Lanner kontrollstasjon og fikk bruksforbud for kjøring med last over 3 meter uten følgebil. De kjørte fra kontrollplassen i Porsgrunn etter kontrollen var over - uten følgebil, og ble stoppet igjen på Krossmoen fem timer senere. Nå blir godset og bilene stående til forholdene blir avgjort."

Gammelt triks å bare vente til kontrollørene har gått hjem. Funket ikke helt etter planen denne gang.
Gammelt triks å bare vente til kontrollørene har gått hjem. Funket ikke helt etter planen denne gang. Foto: Statens vegvesen