23948sdkhjf

Store bøter i Danmark, men fritt frem i Norge for dette jukset

Ingen bot, ingen bedring. Fortsatt har ingenting skjedd med AdBlue-jukserne.

En lastebil som manipulerer bort AdBlue-behovet forurenser like mye som 60 ikke-manipulerte lastebiler. Det forteller dansk politi og henviser til tester i laboratorium med Euro 6 motorer.

Og mens det tidligere «kun» ble jukset med Euro 5-motorer, avslørte danskene nylig en slovensk lastebil som hadde jukset med sin nye Euro 6-bil. Resultatet ble en bot på 22.500 kroner og en verkstedregning på ytterligere 27.000 kroner før han fikk kjøre videre.

Les også: Førstemann med adBlue-juks og Euro 6 tatt i Danmark

Det er litt pussig. På Svinesund er det avslørt flere hundre lastebiler med påmontert jukseutstyr etter at det ble satt fokus på jukset for et par år tilbake.

Danskene kom til Norge for å lære hvordan de skulle avsløre jukset. En hel uke trasket de rundt i sine norske kollegaers fotspor. Så reiste de hjem, avslørte syndere i eget land og endret lovverket slik at de kunne gi bøter som sved.

I mellomtiden gikk norske kontrollører rundt i sine egne spor og fortsatte avsløringene. Til slutt gikk de lei. De kan nemlig ikke gi noen straff.

- Det er riktig at vi ikke har noe spesielt fokus på dette nå. Det forteller Øyvind Grotterød ved Svinesund kontrollstasjon til tungt.no. Det jobbes fortsatt med å finne tiltak som gjør at vi kan straffe de som jukser, men foreløpig har vi altså ikke noen hjemmel for dette, forteller Grotterød sommeren 2018 - snart to år etter at vi først belyste problemet.

På hans stasjon har de trolig Norgesrekord i å plukke såkalte AdBlue-blokkere og annet jukseutstyr ut av lastebiler. Grotterød bekrefter at det er et problem. - Det kjører mange rundt med jukseutstyr, sier han.

- Men hva skjer med de som blir tatt?

- De får en mangellapp.

- Så ønsker dere dem bare god tur videre?

- Ja. Det er ikke så mye annet vi kan gjøre, sukker Grotterød.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094