23948sdkhjf

TRANSPORTSELSKAPENE SOM GJØR DET BRA: Thermomaxer bunnlinjen

MINISERIE KAP 2: Det Girteka-eide selskapet Thermomax Trondheim AS tok en fireganger på resultat før skatt fra 2018 til 2019.

TRANSPORT & REGNSKAP 2019: Thermomax ble etablert i 2002 og holder til på Heggstadmoen på Heimdal, kloss ved E6.

Her har medgründer Tore Rødsten, en av tre gründere, vært daglig leder siden 2014.

Går vi inn på eiersiden, er selskapet eid 100 prosent av litauisk Uab Me Investicija, som er eierselskapet bak det mer kjente Girteka Logistics.

De første signalene om dette skrev vi om på Tungt i mai 2013. Selskapet drev da med thermo, stykkgods og ADR. Les saken her.

Det litauiske eierskapet har åpenbart vært heldig for bedriften. I 2016 skrev vi denne saken, «Lykkelig ekteskap med Girteka» - klikk for å åpne link.

Omsetning og resultat har riktignok holdt seg rimelig stabilt fra 2014 og frem, men resultatet gjorde altså et riktig pent hopp i 2019 – fra 2 til 8 millioner kroner før skatt

- Hva ligger bak denne fine utviklingen, Tore Rødsten?

- En viktig del er målrettet fokus på dieselforbruk og slikt. Vi bruker Dynafleet for alt det er verd, og får god respons hos sjåførene – også i form av færre skader. I tillegg byttet vi bilparken fra 2018 til 2019, og det har gitt store effekter i form av færre reparasjoner og verkstedstimer.

- Er det selvutvikling, eller har dere hatt hjelp av eierne her?

- Vi har helt klart hatt drahjelp fra eierne våre i hvordan drive profesjonelt og effektivt. Blant annet har vi tatt i bruk lean-metoden for å holde kontroll på kostnadene. For å si det litt flåsete, før visste vi jo ikke om vi var konkurs føre tre-fire måneder senere, men nå har vi kilometerkostnad på bilene nesten i sanntid.

- Opplever dere fortsatt negative meldinger grunnet eierselskapet?

- Hehe. Nei, det er helt stille om det nå. Nesten litt kjedelig. Jeg tenker at det faktisk er akseptert hos de fleste at våre eiere driver stort og profesjonelt.

- Hva er hovedvekten av kjøringen i dag?

- Omtrent 70 prosent er kjøring med matvarer fra Oslo til Trondheim for Coop, omtrent 20 prosent er kjøring av fisk sørover for Mowi. Vi har få men sterke kunder, som igjen betyr at vi er lite utsatt for tap.

- Korona slår veldig forskjellig ut, men for transporten generelt ser det ikke helt mørkt ut. Har dere vært rammet så langt – og hvordan ser dere på utsiktene?

- Vi ønsker definitivt ikke korona velkommen, men vi har så langt hatt en fantastisk periode i 2020. Både omsetning og bunnlinje er godt opp fra i fjor, og det har vært hyggelig å drive transport i vår sektor.

Det startet med tre karer og en god ide

Thermomax Trondheim AS er en norskbasert logistikkleverandør som ble etablert i mars 2002 av Tore Rødsten, Rune Jamt og Helge Mikalsen. Firmaet ble etablert på bakgrunn av god operasjonell erfaring og markeds-kunnskap. Alle 3 bidro med sin kunnskap innenfor distribusjon, operativ ledelse og langtransport, og med sjåfører som har verdifull erfaring etter flere år innenfor logistikksektoren.

Selskapet startet med 6 distribusjonsbiler og 1 langtransportbil og i årenes løp har vi hvert år ekspandert for å sikre vår posisjon i innlandsmarkedet. Vår bilflåte teller i dag 26 trekkvogner og 35 tilhengere, som i gjennomsnitt utfører ca 300 transporter pr uke. I 2018 fikk vi levert 26 nye Volvo FH 540 og FH 540 Dual Clutch trekkvogner som alle er Euro 6. Miljø er viktig for oss.

Administrasjonslokalene ble i 2010 flyttet til nye og større lokaler på Heggstadmoen 18 på Heimdal, sør for Trondheim.I dag er vi totalt 42 ansatte fordelt på administrasjon og sjåfører. Thermomax hovedaksjonær er Girteka Logistics med 100 % av aksjene. Girteka Logistics er et internasjonalt transport- og logistikk-konsern med hovedsete i Litauen. .Thermomax Trondheim A/S er medlem av NLF.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062