23948sdkhjf

Lykkelig ekteskap med Girteka?

På tampen av fjoråret kunne vi lese på tungt.no at Girteka satser stort på å bli best i klassen. Klarer de det? Vi har møtt mannen som kjenner dem best, daglig leder i Thermomax Trondheim AS, Tore Rødsten.

Listen er lagt skyhøyt hos den litauiske transportøren som nå, etter eget utsagn, vil følge alle lovpålagte og etiske spilleregler og bli en av de mest seriøse aktørene på norske veier. Girteka - versjon 2016 - står nå på samme side som norske transportører og roper på økte kontroller og likhet for loven, hevdes det fra Litauen.

Angrer ikke

Bakgrunnen er tapte oppdrag som følge av dårlig omdømme. Coop Norge sa i fjor nei takk til fornyet avtale med Girteka på frakt inn til Norge på grunn av det negative fokuset selskapet ble dratt inn i. Det falt litauerne tungt for brystet.

Midt i alt dette har Tore Rødsten stått opp og forsvart sine litauiske eiere mot det som har kommet av kritikk. Han angrer ikke.

Lært mye

- Vi kunne nok vært en lykkelig liten transportør for Coop, også om vi ikke hadde blitt kjøpt opp. Men vi har lært veldig mye av Girteka, ikke minst når det gjelder å drifte en transportbedrift. Der er vi norske amatører i forhold, mener han.

Har trua

Er det realistisk å tro at Girteka vil lykkes med satsingen de nå signaliserer?

- Ja, det mener jeg at det er. De har brukt oss som rådgiver i denne strategien. Vi har for eksempel fornyet mye av utstyret vårt, i samarbeid med Girteka. De bestiller, men vi spesifiserer hva vi vil ha. Det er alltid en diskusjon om vi trenger alt det vi ønsker oss, men vi har vært veldig klare på våre krav og oppfordrer samtidig Girteka til å tenke i de samme baner, sier han.

Imponerer NLF

Nå får Rødsten også støtte fra uventet hold. NLF sin representant i Trondheim, Roar Melum, har tidligere vært en av Girtekas største kritikere.

Etter flere møter med nytenkene litauere lar han seg nå imponere av den kvalitetshevingen de forespeiler for sin aktivitet i Norge.

"Girteka har langt på vei lovet å møte oss på prinsippene vi jobber etter i «Transportsvanen» (et kvalitetssystem for transport – red. anm)", uttalte NLF-mannen Melum til tungt.no i november i fjor.

Ansvar

Han er imponert over den strategien Girteka nå har valgt, både når det gjelder dekk, annen vinterutrustning og skolering av sjåførene.

Og ikke nok med det. Girteka tar i tillegg til orde for å utfordre laksenæringen på å legge til rette for ansvarlig transport. Spesielt tidsvinduet for fremføring av lasten. For det hjelper lite om bilene er utstyrt med nye vinterdekk og sjåførene har glattkjøringskurs, hvis tidspresset fra kunden overstyrer alt, mener Girteka. Og selvsagt har de rett.

3000

Hvem er så disse litauerne som våger å legge seg ut med en laksenæring som har blitt europamestre i ansvarsfraskrivelse når laksetrailerne ligger på siden utfor veien?

På 15 år har de vokst fra 100 til 3000 vogntog. De sysselsetter over 7000 mennesker og er blant de 10 største aktørene i transportmarkedet i Europa.

Det litauiske selskapet besørget over 45 000 vogntoglass til og fra Norden i 2014. Minst halvparten av dem var trolig innom Norge.

Sjåførkrav

- I 2015 deltok 300 sjåfører på todagerskurs for å lære om blant annet norske vinterforhold, forteller Rødsten.

Girteka har egen sjåførskole ved hovedkvarteret i Litauen. Den driftes i nært samarbeid med Volvo. Rødsten har sammen med bilansvarlig i Thermomax vært i flere møter med instruktørene der borte for å lære dem om norske forhold. I tillegg bruker de aktivt Statens vegvesens program, Donna Diesel.

Eksport

- Vi diskuterer alt fra dekk til sjåførenes oppførsel når de er i Norge. For det er helt klart at Norge blir et viktig land for Girteka også i årene fremover. De blir kanskje ikke så mye større i Norge enn de er i dag. De er her for å hente eksportlass og det begrenser seg til fisk, som i tillegg er sesongbasert. Så de vil nok nå et punkt der de har nok biler til å takle all den fisken de kan få tak i. Når det er sagt, så økes også avtalene med laksenæringen hvert eneste år, fastslår Rødsten.

Mangler sjåfører

Girteka sliter med stor mangel på sjåfører og rekrutteringen er vanskelig. De må gjerne til Ukraina og Hviterussland for å hente sjåfører og de slipper ikke dem til i Norge før de har fått den erfaringen som kreves. Akkurat nå står mange biler parkert, fordi Girteka mangler 250 erfarne sjåfører til dem. Det viser at de tar dette på alvor, mener Rødsten.

Kabotasje

Girtekas nordiske avdeling betjener i dag 600 vogntog. Av disse besøker mellom 10 og 50 Oslo-området hver eneste dag. I løpet av en uke, laster selskapet mellom 140 og 200 fiskelass på lakseanleggene langs norskekysten. Det er store tall, i en norsk sammenheng.

- Jeg tror likevel ikke vi skal frykte Girteka, selv om det kanskje har skapt en slik frykt i bransjen allerede. De er ikke verstinger. Heller ikke på kabotasje, slik det har blitt fremstilt. Jeg tipper at 99 prosent av bilene bare tar en kabotasjetur før de drar ut av landet igjen. De har kun som mål å komme seg i posisjon for å hente fisk. Det skjer til og med at de kjører tom fra Oslo til Finnmark for å hente fisk, forteller Rødsten.

Penger

- Hvorfor er Norge så attraktivt for Girteka? Er vi en honningkrukke for dem?

- De sier de tjener mer penger på Russland, men der er markedet større og det finnes ikke retningsbalanse. Men Norge er vel en god nummer to, tror Rødsten.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.069