Anmeldt: Lastebilporno på storskjerm

Hvis du først skal parkere lastebilen i romjulen, så kan du godt stoppe utenfor en kino.

Intet terningkast på Tungt.no, men filmen får fire baklys og ett markeringslys.
Intet terningkast på Tungt.no, men filmen får fire baklys og ett markeringslys. Foto: Bjørn Røst Kjørmo
Publisert

FILM: Den 25. desember er det premiere på "Tunnelen". Norsk katastrofefilm på sitt beste.

Tungt.no anmelder filmen med en litt annen vri enn andre medier. Vi anbefaler å se filmen, ihvertfall hvis du kjører lastebil.

Selve plottet er enkelt. En tankbilsjåfør mister kontrollen inni en av Norges mange lange tunneler.

I god norsk stil kjører selvfølgelig personbil-bilister så langt frem som de kan.

Helt opp i underkjøringshinderet på en semitrailer som trenger litt plass til å rygge. Semien blir derfor stående fast.

Proppen i tunnelen er et faktum. Tankbilen lekker. En ekspressbuss blir stående i køen. Folk tar selfie. Mobildekningen er håplåst dårlig.

Ekspressbussen i filmen på vei inn i tunnelen.
Ekspressbussen i filmen på vei inn i tunnelen. Foto: Skjermdump fra filmens trailer.

Det smeller. Helvete er løs, og norske veteranbrannbiler må rykke ut. Filmen byr på humor, spenning og emosjonelle scener i fin blanding.

Allerede i begynnelsen blir den tragisk dårlige kommunikasjonen mellom norske og utenlandske lastebilsjåfører tatt på kornet.

Teslasjåfører får også gjennomgå. I filmen blir det illustrert med den travle "viktige" mannen som durer forbi brøytebilen fremst i kolonnen, for deretter å kjøre av veien. Bilbergerne tar seg god tid før de henter ham, nettopp siden det er en Tesla.

Det er ingen hemmelighet at Scania har bidratt til produksjonen av denne filmen. Utsendte journalist var derfor svært spent på hva slags fabrikat ulykkesbilen kom til ha. Jeg gjettet riktig...

Ospelitunnelen på RV 15 er utvilsomt tunnelmunningen bussen kjører inn i. Filmen ble forøvrig spilt inn på flere lokasjoner.
Ospelitunnelen på RV 15 er utvilsomt tunnelmunningen bussen kjører inn i. Filmen ble forøvrig spilt inn på flere lokasjoner. Foto: Skjermdump fra Google Maps.

Hvis man vil reflektere litt over hvilke tema som danner bakgrunn for filmen, så kan man trygt si at den er et spark til offentlige myndigheters ansvarsområder.

Hvorfor har man ikke investert i god tunnelsikkerhet i Norge, før vi nå i de senere år må gjøre det på grunn av EU-regler?

Hva er grunnen til at vi har ledere i offentlige etater med beslutningsvegring når det virkelig gjelder? I filmen er det godt illustrert når enkelte brann- og redningsmenn går egne veier.

Hvorfor er brannbilen som rykker ut så gammel at den ikke klarer å holde følge med den nye Scania brøytebilen, i oppoverbakkene mot tunnelen?

Fire baklykter og ett markeringslys må vel være over gjennomsnittlig bra?...
Fire baklykter og ett markeringslys må vel være over gjennomsnittlig bra?... Foto: Bjørn Røst Kjørmo

Hadde vi godtatt like lang responstid, og mangel på god beredskap overfor andre store yrkesgrupper?

Hvis du vil se traileren, og da mener jeg filmens trailer, så kan du klikke her.

Lurte du på terningkast?

Her på Tungt.no driver vi ikke å triller terning, men filmen får fire baklykter og ett markeringslys. God fornøyelse!