Volvo og Daimler sammen om brenselceller

Om batteribiler er et blindspor, da er det greit å ha hydrogenteknologien i orden.

Men når Volvo og Daimler i fellesskap har hydrigenbiler på plass - da er vi fortsatt avhengige av at "noen" også utvikler infrastruktur for å kunne fylle hydrogen. Her arkivbilde av en Enova-støttet UnoX-stasjon i 2018.
Men når Volvo og Daimler i fellesskap har hydrigenbiler på plass - da er vi fortsatt avhengige av at "noen" også utvikler infrastruktur for å kunne fylle hydrogen. Her arkivbilde av en Enova-støttet UnoX-stasjon i 2018.
Sist oppdatert

De to lastebilkjempene har blitt enige om å samarbeide som likestilte parter i et nytt selskap som skal utvikle brenselcelleteknologi - altså først og fremst hydrogendrift.

Navnet på joint-venture-selskapet er ikke klart ennå, men det skal være en helt uavhengig drevet, selvstendig organisasjon, opplyses det.

Hovedmålet er å utvikle brenselceller til bruk i tunge lastebiler i langtransport, og det målsettes at de kan tas i bruk i andre halvdel av dette tiåret.

Daimler har allerede investert stort og lenge i hydrogen, og samler med dette all sin aktivitet i ett selskap. Volvo har i sammenlikning lite erfaring med hydrogen, og kjøper seg inn med 50 prosent i det nye selskapet for en sum på 600 millioner euro ifølge meldingen fra de to selskapene.

Tidligere i år kunne vi melde at Asko har tatt i bruk Scanias første hydrogenbiler i Trondheim, men her må vi vel kunne si at dette er elektriske Scania-biler med brenselceller fra ekstern leverandør.

Det er forøvrig interessant å huske denne saken fra TU.no i 2017, der verken Daimler eller Volvo lenger hadde tro på brenselceller :)

De to selskapene forblir heftige konkurrenter på alle andre områder.