23948sdkhjf

SsangYong Rexton: Ujålete og robust 4x4

Ingen store endringer på Rexton i nyeste versjon, men den holder seg godt som en ujålete robust firehjulstrekker.

De første bilene med SsangYong-merket på panseret kom til Norge i forbindelse med OL på Lillehammer. Det har kommet mange modeller siden den gang, men et skikkelig hopp i salgstallene gjorde merket først da Rexton ble lansert i 2002.

Sterk koreaner

Rexton har siden introduksjonen vært bestselgeren av de koreanske varebilene. I forhold til 2010 vil SsangYong i år mer enn doble salget av Rexton i Norge.

I øverste klasse blant terrengbilene er det tøff konkurranse fra Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero og Hyundai ix55. Men Rexton er fortsatt med og selv om dagens versjon kun har små endringer, kan den fortsatt skilte med en tilhengervekt på 3,2 tonn som er 700 kg mer enn ix55 og 200 kg mer enn Land Cruiser.

Den må imidlertid se seg slått av Land Cruiser V8 og Pajero med 300 kg.

Milsluker

Ingen overraskelse at man sitter høyt og godt her. Førersetet stilles inn elektrisk og rattet kan høydejusteres, men ikke lengdejusteres. Ut på veien får du det solide og robuste inntrykket som er vanlig i denne klassen. Vi merker oss at den er litt for lett på rattet under kjøring, dette krever litt tilvenning ute på landeveien.

Ujålete

Det er nok utenfor veien at Rexton treffer blink, den er en skikkelig robust arbeidshest med høy bakkeklaring og 4x4. Den overbeviser på ujevnt underlag og viser ingen tendenser på å ville kjøre seg fast. Med AWD har du kontinuerlig firehjulstrekk med 40/60-fordeling av momentet foran og bak. Det funker bra og sammen med ESP og antiveltefunksjon skal tryggheten være ivaretatt på norske vinterveier.

Dette er en ujålete men velutstyrt varebil for den kresne kan man nok si. Selv om den er enklere enn flere av sine konkurrenter har den en god standard utstyrsliste og bra komfortnivå. Utstrålingen må også sies å være stilfull, selv om dette er subjektivt. Vi merket at den også tiltrekker seg oppmerksomhet, særlig i kremhvit lakk som denne. Den passer bra på dårlig vei og litt i terrenget, og har et av markedets høyeste tillatte tilhengervekter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

    Nyhetsbrev

    Send til en kollega

    0.089