Skreddersydd for Norge

Iveco X-Way ruller rundt på norske veier i disse dager

Denne har Iveco Norge ventet på. Iveco Stralis X-Way 6x4 med 570 hester. Foto: Fredrik Saugstad
Denne har Iveco Norge ventet på. Iveco Stralis X-Way 6x4 med 570 hester. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Om noen har stusset over å stadig se speller nye Iveco med dumperkasser kjørende rundt nord for Gardermoen og rundt Maura, så er dette forklaringen.

Iveco og Brubakken arrangerer lansering av Iveco X-Way og Brubakken som ny importør og forhandler av Case Construction denne uka.

Det hele foregår på Herstua Grus AS like utenfor Maura.

Til norske kunder i sommer

De første kundebilene av Iveco X-Way blir levert i sommer og gjett om importøren gleder seg. X-Way-serien kan enklest forklares som krysningspunktet mellom Trakker og Stralis. Altså light offroad-segmentet, noe som i Europeisk sammenheng står for 15 prosent av lastebilsalget.

Kjell-Ove Trommedalen, Iveco Norge.
Kjell-Ove Trommedalen, Iveco Norge.

- X-Way er som skapt for Norge, med 570-hester på tre- og fireakslede biler er jo skreddersydd for Norge, kommenterer Kjell-Ove Trommedalen i Iveco Norge AS.

Kjell-Ove Trommedalen er kanskje Ivecos desidert mest erfarne mann i Norge. Han har vært med siden 1972 og tuller selv med at han nå er tittelløs, i virkeligheten driver han med support og salg. Han vet med andre ord godt hvor skoen trykker i det norske markedet og det er ikke bare han som gleder seg over den nye serien.

For så vidt har produsenten manglet segmentet light offroad, biler som er laget for å gå 90 til 95 prosent på veien og fem til 10 prosent på anlegg eller lignende. Så det er ikke uten grunn at Iveco-folket gleder seg til å få på plass den nye serien.

X-Way lanseres i disse dager i Norge og de første norske bilene leveres i sommer. Foto: Fredrik Saugstad
X-Way lanseres i disse dager i Norge og de første norske bilene leveres i sommer. Foto: Fredrik Saugstad

Full modularitet på full range gir muligheter som 570-hester, skivebremser og nye lettere aksler og du kan velge mellom alle hyttene. En X-Way kan settes opp for On-Road (N3) eller Off-Road (N3G).

Endelig med hydrostatisk

Iveco er sist ut av lastebilprodusentene med å få på plass hydrostatisk drift på framaksel, men nå er den her. Norske kunder kan bestille Hi-Traction fra fabrikk innen en måneds tid forklarer Henning Nielsen, produktsjef Iveco Trucks Nordic.

– Dette har vært etterspurt helt siden MAN først lanserte det, tilføyer Trommedalen.

Brubakken hadde tatt med seg tre Case-maskiner. Foto: Fredrik Saugstad
Brubakken hadde tatt med seg tre Case-maskiner. Foto: Fredrik Saugstad

Med en bryter på dashbordet kobler man systemet til slik at det griper inn automatisk om det trengs. Systemet deaktiveres automatisk over 22 k m/t.

Totalt dreiemoment fra systemet er på 12.500 Newtonmeter og det veier 400 kilo og er drevet av PTO.

Abonner på AnleggsMagasinet

At største motoren (Cursor 13 med 510 eller 570 HK) er på plass er nok et av de største plussene for den norske importøren. Foto: Fredrik Saugstad
At største motoren (Cursor 13 med 510 eller 570 HK) er på plass er nok et av de største plussene for den norske importøren. Foto: Fredrik Saugstad