Kerax til Oslo Vei

Oslo Vei AS fikk nylig overlevert en Renault Kerax 6x4 med Istrail-påbygg. Dette er en av få solgte Kerax i Norge og den skal brukes i forbindelse med veivedlikehold av Oslos gater.

Oslo Vei AS har nylig fått overlevert en Renault Kerax 520 hk, 6x4 med påbygg fra Istrail. Fra venstre Ingve Raad, Istrail, Geir Åsheim, Oslo Vei og Trond Willersrud, Oslo Truck Center.

Oslo Vei AS har nylig fått overlevert en Renault Kerax 520 hk, 6x4 med påbygg fra Istrail. Fra venstre Ingve Raad, Istrail, Geir Åsheim, Oslo Vei og Trond Willersrud, Oslo Truck Center.

Publisert Oppdatert

Oslo Vei AS har kontrakt med Samferdselsetaten i Oslo kommune på brøyting og strøing av mange kilometer vei i hovedstaden. Nylig ble vognparken utvidet med en Renault Kerax, levert av Oslo Truck Center.

Motoriseringen består av den sekssylindrete 13-liters DXi Euro 5-motoren som yter 520 hk fra 1450 til 1900 o/min og har et dreiemoment på 2550 Nm fra 1050 til 1400 o/min. Motoren er koblet til Renaults automatiserte manuelle gearkasse Optidriver +. Bremsene består av tromler både foran og bak, i tillegg er bilen utstyrt med Optibrake+ (retarder), med en effekt på 355 kW.

Lastebilen har parabelfjæring både foran og bak. Totalvekten er 26 tonn og nyttelasten er 16,3 tonn.

Dumperkasse

Renaulten ble sendt til Polen for montering av påbygg ved Istrails fabrikk. Bilen er tenkt brukt i forbindelse med strøing og salting, men påbygget er forberedt for anleggskjøring. Det er brukt 8 mm ståltykkelse i bunn og 6 mm i sidene på dumperkassa, alt i Hardox 450. Under dumperkassa og på hjelperamma er stålet metallisert (sinkbehandlet) for bedre rustbeskyttelse.

Istrail har montert hydraulikkpumpe og sentral slik at lastebilen er forberedt for brøyteutstyr. Foreløpig er ikke brøytefeste montert, da bilen stort sett vil bli brukt til salting og strøing.

Dumperkassa har hylser i sidene slik at det kan monteres ekstra sidelemmer i forbindelse med snøkjøring.