Tunnelmaskin:

Liebherr til Veidekke

Veidekke er i full gang på UFP5 for Jernbaneverket. Parsellen er en del av den nye InterCity-strekningen mellom Oslo og Porsgrunn. Nylig fikk selskapet levert nye spesialmaskiner til bruk på prosjektet.

Det ekstra adapteret er "knekt" for forbedret rekkevidde. Alle koblinger til Atlas Copco SP552-hammeren er beskyttet under deksler.

Det ekstra adapteret er "knekt" for forbedret rekkevidde. Alle koblinger til Atlas Copco SP552-hammeren er beskyttet under deksler.

Opprettet
Liebherr-maskinene brukes i tunneler med tverrsnitt på opp til 170 kvadratmeter.

Liebherr-maskinene brukes i tunneler med tverrsnitt på opp til 170 kvadratmeter.

I tunneler med tverrsnitt på opp til 170 kvadratmeter trengs det maskiner med stor rekkevidde. Med et adapter mellom stikke og hammer har Liebherr-maskinene nok rekkevidde til at maskin og fører er i god avstand fra fallende stein. Hjulmaskinene er i utgangspunktet bygget som industrimaskiner og leveres med blant annet hev- og senkbar hytte, bredere undervogn, kraftigere akslinger og beskyttelse av bom- og stikkesylinder som standard. Liebherr-maskinene er utstyrt med fire støttelabber og skjær, noe som i følge maskinfører Roger Grøtan gjør maskinen veldig stabil under arbeid.

Nakkesmøring

For å tilpasse maskinen til Veidekkets behov er førerhytta gjort tiltbar, det er montert luftkompressor, slangetrommel og brannslukningssystem. Det er også lagt opp "nakkesmøring" av hammeren, for at denne skal få smøring når det pigges oppover. Hammeren er for øvrig en Atlas Copco SP552.

- Fordelen med Liebherr-maskinene er at det var relativt små ombygginger som måtte gjøres for å tilpasse dem til vårt bruk, sier Are Ellefsrud, fagansvarlig maskin hos Veidekke. I følge Ellefsrud gir dette mer driftssikre maskiner. Arbeidet er gjort ved et mekanisk verksted i Sverige, som også har bygget om to nesten tilsvarende maskiner for Veidekke i Sverige.

Maskinfører Roger Grøtan (t.v.) og Are Ellefsrud, fagansvarlig maskin, begge Veidekke, foran en av de to Liebherr-maskinene selskapet fikk levert etter sommerferien.

Maskinfører Roger Grøtan (t.v.) og Are Ellefsrud, fagansvarlig maskin, begge Veidekke, foran en av de to Liebherr-maskinene selskapet fikk levert etter sommerferien.