Smart leca-muring i tunnelen

− Prosjekter som dette blir det flere av, spår Trond Langedok, som har skaffet seg skikkelig maskineri for å mure høyere, lettere og sikrere i tunneler.

Notodden Flis og Mur har fire murere i arbeid inne i tunnelen. Foto: Georg Mathisen
Notodden Flis og Mur har fire murere i arbeid inne i tunnelen. Foto: Georg Mathisen
Publisert Oppdatert

Den 9,4 kilometer lange E134-tunnelen mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord er det største prosjektet Notodden Flis og Mur har hatt, med en kontraktspris på rundt fire millioner kroner.

Daglig leder Trond Langedok forteller at det egentlig er ti store og 70 små prosjekter.

− Bak de ti store veggene er det tekniske bygg. I tillegg er det 70 mindre nisjer. Vi murer med standard 25-blokker og 20-blokker. Etterpå sprøytes de med betong.

Utallige sementinjeksjoner har sinket framdriften, men er helt nødvendig i kampen mot vannflommen.
Utallige sementinjeksjoner har sinket framdriften, men er helt nødvendig i kampen mot vannflommen.

Høyere og tyngre

Notodden Flis og Mur har fire mann i arbeid inne i tunnelen. I tillegg; en nyinnkjøpt, kraftig Manitou-truck.

− Den har en løftekapasitet på tre tonn og kan løfte sju meter opp. Dermed kan den få Leca-pallene opp på toppen av stillasene. Hver av de ti veggene er 37 meter lange og sju, åtte meter høye, sier Trond Langedok. Han har investert i håp om at det kan bli flere store tunnelprosjekter av samme type.

− Skulle vi stått og lempet blokkene opp, hadde det tatt flere uker, sier Langedok. Han får kjørt blokkene helt inn til riktig sted i tunnelen og løftet dem opp. Alt i alt trengs 36 lass med Leca-blokker, i tillegg til Leca Byggeplank.

Spesielt vanntrykk

− Hver av de ti veggene er 37 meter lange og sju, åtte meter høye, sier Trond Langedok. Foto: Georg Mathisen
− Hver av de ti veggene er 37 meter lange og sju, åtte meter høye, sier Trond Langedok. Foto: Georg Mathisen

Blokkene skal brukes under vanskelige forhold. Hovedentreprenør NCC hadde håpet å sette hyggelig rekord i tunneldriving.

I stedet ble det norgesrekorder i vanntrykk. Mange vannårer med høyt trykk gjorde at det måtte til mye ekstraressurser for å tette lekkasjene.

Når den nye E134-strekningen åpner i 2019, med 9,4 kilometer tunnel og 1,1 kilometer ny veg i dagen, blir veien mellom Hjartdal og Seljord 11 kilometer kortere. Det betyr 18 sparte minutter på turen fra Oslo til Haugesund.