Kjører hjullastere over 5G-nettverk

Volvo ble Sveriges første mottaker av 5G-nettverk for industrielt bruk

I første omgang fjernstyres en konvensjonell hjullaster.
I første omgang fjernstyres en konvensjonell hjullaster. Foto: Volvo CE
Publisert Oppdatert

Telia, Ericsson og Volvo CE har kjørt i gang Sveriges første 5G-nettverk for industriell bruk.

Det skjedde mandag 3.mars på Volvo CEs hovedkvarter i Eskilstuna.

Volvo CE blir dermed en av de første i verden til å teste ut 5G-teknologi for fjernstyrte maskiner og autonome løsninger.

Fjernstyrte og autonome maskiner

Nettverket vil bli brukt av R&D-senteret hos Volvo for utvikle videre løsninger for fjernstyrte løsninger for anleggsmaskiner og fullt automatiserte løsninger, heter det i pressemeldingen fra Volvo.

Med andre ord, teknologien vil kunne benyttes både til fjernstyring av maskiner, og til å utvikle autonome løsninger.

Det skal også brukes for å øke forståelsen av hvordan oppkobla maskiner kan skape økt verdi for kundene.

Hjullasteren fjernstyres fra en slik simulator-stasjon.
Hjullasteren fjernstyres fra en slik simulator-stasjon. Foto: Volvo CE

Videre testing av HX2

- Automatisering har flere nivåer og det å ha 5G er en viktig del av det tekniske for å drive utviklingen på dette området. Forsøkene i Eskilstuna vil inkludere fjernstyrt konvensjonell hjullastere, men også videre testing av HX2-konseptet, forklarer Melker Jernberg, president i Volvo CE.

Her skrus 5G-nettet på. I bakgrunnen står to stk HX02 prototyper.
Her skrus 5G-nettet på. I bakgrunnen står to stk HX02 prototyper. Foto: Volvo CE

Industriens interesse for 5G er betydelig. Automatisering av hele flyten vil bety nye måter å jobbe på og større gevinster i effektivitet. Men å koble kritisk viktige maskiner og kjøretøy krever en løsning som kan håndtere massive mengder med data med garantert kobling, forklarer Anders Olsson, Adm.dir Telie i Sverige.

Selv med fullt automatiserte systemer, vil det fortsatt kreves menneskelig inngripen nå og da for kontroll.

Volvo skal bruke 5G for å komme seg nærmere tripple-zero-målet.
Volvo skal bruke 5G for å komme seg nærmere tripple-zero-målet. Foto: Volvo CE

Fordeler

Fordelene til 5G i denne sammenhengen oppsummeres som ekstremt kort responstid, høy kapasitet og høy grad av tilgjengelighet til det mobile nettverket.

Resultater

Høyere effektivitet, kostnadskutt og redusert risiko i farlige områder, er det man skal kunne trekke ut av dette.

Tripple-zero

Det skal også med tiden føre Volvo nærmere trippel-zero-målet om null utslipp, null ulykker og null ikke-planlagte stopp, ifølge Melker.