Regummierte vinterdekk til trucker

Best for miljøet og lommeboken

Gummiservice Produksjon AS fokuserer på miljø og sikkerhet når de produserer regummierte vinterdekk til gaffeltrucker.

Det å levere riktig mønster og gummiblandinger for nordiske forhold har vist seg å være en suksess-formel for Gummiservice Produksjon AS. Nå har selskapet utvidet satsingen på regummierte vinterdekk til trucker.
Det å levere riktig mønster og gummiblandinger for nordiske forhold har vist seg å være en suksess-formel for Gummiservice Produksjon AS. Nå har selskapet utvidet satsingen på regummierte vinterdekk til trucker.
Publisert Oppdatert
Mange er skeptiske til regummierte dekk. Til dem svarer Hans Fredrik Larsen at hvis man kan bruke slike på fly så kan man nok bruke det på trucker og lastebiler også.
Mange er skeptiske til regummierte dekk. Til dem svarer Hans Fredrik Larsen at hvis man kan bruke slike på fly så kan man nok bruke det på trucker og lastebiler også.

– Med årene har det blitt færre firmaer i Norge, som leverer regummierte vinterdekk til trucker og gaffeltrucker. Vi har i løpet av høsten utvidet maskinparken for regummiering av dekk til truck og industri, sier Hans Fredrik Larsen, salgssjef hos Gummiservice Produksjon AS.

Selskapet i Råde i Østfold er ett av Skandinavias aller største innen regummierte dekk, og driver pionerarbeid med produksjon av vinterdekk til gaffeltrucker.

– Uansett størrelse på gaffeltrucken, gjelder det å være godt skodd vinterstid. Det å ha et solid feste for truckhjulene, når løft gjøres og transport foretas, er helt avgjørende – ikke minst for sikkerheten, sier Larsen.

 

Mange dimensjoner

Land og strand rundt i vinter-Norge er det daglig flere tusen gaffeltrucker i virksomhet, som løfter millioner av tonn, og mange ganger i tøft vær og på vanskelig underlag.

– Vi kan levere vinterdekk i så å si i alle dimensjoner fra og med 8 til og med 24 tommer, og både luft- og kompakthjul. Vinterdekk på trucker og industrimaskiner, som benyttes utendørs i vinterhalvåret, gir store bruks- og sikkerhetsfordeler, sier Larsen.

Til truckdekkene benytter Gummiservice Produksjon i hovedsak vintermønsteret PNR som både er merket M+S og 3PMSF.

– Dette er ekte vinterdekkmønster som eventuelt kan seipes og/eller pigges, forteller han.

 

Store miljømessige fordeler

– Regummiering gir store miljømessige fordeler. Under normal bruk er det i kun slitebanen på dekket som slites bort. Dekkets største og viktigste del er dekkstammen, og den er konstruert for å tåle flere liv gjennom regummiering, forklarer Larsen. Han legger til at stammetilgangen varierer, og det rimeligste, beste og raskeste er at kunden selv har egne stammer (dekk), som de vil legge nytt vintermønster på.

Ifølge en rapport fra Østfoldforskning gir regummierte dekk gir uten tvil de beste miljømessige gevinstene sammenlignet med nye dekk:

  • 53 prosent mindre klimagassutslipp
  • 66 prosent mindre avfall
  • 47 prosent mindre energiressurser fremfor å produsere nye dekk

Fabrikken i Råde i Østfold er miljøsertifisert i henhold til Miljøstyringssystemet ISO 14001:2004 og tilfredsstiller de strengeste miljøkrav.