Vi kalte E-Crafter «Bysjåførens drøm» Nå setter Posten biler inn i juletrafikken

Årets julesleder fra Posten er signert Harald A. Møller.

På vei med julegaver fra netthandlende nordmenn.
På vei med julegaver fra netthandlende nordmenn. Foto: Foto: Aleksander Alnes / Posten
Publisert Oppdatert

Posten har 600 fossile varebiler i samme størrelse. Nå kommer fire E-Craftere i tillegg.

Posten har de siste årene snust på flere løsninger. I fjor prøvde de en kinesisk løsning, nemlig en Maxus EV80 i Oslo-gryta. For de som lurer på hvordan det gikk, kan vi fortelle at det var en førseriebil de fikk. Det kommer tre nye eksemplarer av arten til testing i 2019.

Går vi enda litt lenger tilbake i tid, husker vi at de også bestilte elektriske Iveco Dailyer i samme størrelse. Dette prosjektet ble lagt på hylla ettersom bilene ble levert med mindre batteripakke enn avtalt.

Nå er det altså kvikke E-Crafter som skal testes. Vår mann og varebilekspert, Fredrik Saugstad, gikk ikke rundt grøten da han testet bilen for kort tid siden.: Den er lettkjørt, kvikk og komfortabel. Med passende rekkevidde, bør dette være sjåførens drømmebil, uttalte Saugstad.

Selv om Posten har mer enn 1000 elbiler og en drøss biogass-biler, har de ikke hatt gode løsninger på store varebiler.

- Vi har lenge ventet på at også store varebiler får god nok batterikapasitet, og er glad for at Volkswagen og Harald A. Møller nå har levert de første, sier Eckhoff.

- Posten har som mål å benytte kun fornybare energikilder i biler og bygninger innen 2025. De fire E-Crafterne som nå settes i drift, er de første av mange slike biler som vil komme for at vi skal nå det målet, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Fremover vil Posten teste ut en rekke andre nullutslippsløsninger for varetransport. Det er alt fra elektriske varesykler, som allerede er i bruk, til store semitrailere som er reservert fra Tesla og Nikola.