Revolusjonen har startet

Onsdag 15. mai kjørte verdens første elektriske lastebil uten førerhus på offentlig vei.

Foreløpig er det bare 100 meter av kjørestrekningen mellom de to Schenkerbyggene i Jönköping som foregår på offentlig vei.
Foreløpig er det bare 100 meter av kjørestrekningen mellom de to Schenkerbyggene i Jönköping som foregår på offentlig vei. Foto: Einride
Publisert Oppdatert

T-pod fra det svenske selskapet Einride skal frakte gods mellom to anlegg som DB Schenker har i Jönköping. Den totale strekningen er på 300 meter hvorav 100 meter er på offentlig vei.

– Det er ingen lang avstand, men det er et første skritt som kommer til å revolusjonere deler av vår bransje, sier Mats Grundius, adm. direktør for DB Schenker Cluster Sweden, Danmark, Island.

Han legger til at det er viktig å gå langsomt fremover.

– Dette er en mulighet til å skaffe oss kunnskap om ny teknologi og er et skritt mot overgangen til et bærekraftig transportsystem. Elektrifisering og automatisering er definitivt fremtiden, og vi ønsker å være en del av den teknologiske utviklingen og se hvilke muligheter og utfordringer det medfører, fortsetter Grundius.

BD Schenker ser et potensiale i å benytte T-pod i trafikk mellom faste laste- og lossepunkter som egne terminaler. De fremste bruksområdene, i hvert fall på kort sikt, vil være transport i mindre komplekse trafikkmiljøer som for eksempel på motorveier uten møtende trafikk. Grundius opplyser at deres neste skritt kan være å prøve T-pod mellom Schenkers terminaler i Jönköping og Borås.

T-pod er syv meter lang og utstyrt med et 15-pallers skap. Totalvekten er oppgitt til 20 tonn og batterikapasiteten på 200 kW gir en rekkevidde på rundt 200 km per lading. Utelatelsen av førerhus gjør at den er rimelig å produsere.
T-pod er syv meter lang og utstyrt med et 15-pallers skap. Totalvekten er oppgitt til 20 tonn og batterikapasiteten på 200 kW gir en rekkevidde på rundt 200 km per lading. Utelatelsen av førerhus gjør at den er rimelig å produsere. Foto: Einride

Overvåkes og kan fjernstyres

T-pod har ikke førerhus, noe som har gjort det mulig for Einride å utvikle et kortere kjøretøy med høy lastekapasitet, og med stor fleksibilitet og lave produksjons- og driftskostnader. Den er syv meter lang og er utstyrt med et 15-pallers skap. Totalvekten er oppgitt til 20 tonn og batterikapasiteten på 200 kW gir en rekkevidde på rundt 200 km per lading.

Ifølge Einride er T-pod basert på NVIDIA Drive plattform og er utstyrt med en rekke kameraer, radarer og 3D-scannere. Systemet har 360 graders oversikt rundt kjøretøyet, uten blindsoner. Det er selvkjørende, men blir overvåket av en menneskelig operatør som også kan gripe inn og fjernstyre kjøretøyet.

Einride og DB Schenker startet partnerskapet i april 2018. Avtalen dekker piloten i Jönköping med mulighet for flere tilsvarende i andre land.
Einride og DB Schenker startet partnerskapet i april 2018. Avtalen dekker piloten i Jönköping med mulighet for flere tilsvarende i andre land. Foto: Einride

Rask utvikling

Teknoselskapet Einride ble etablert i Göteborg i 2016. To år senere presenterte selskapet sin T-Pod og i fjor lanserte de tømmerbilvarianten T-Log som snart skal kjøre på svenske skogsbilveier. Einride står også bak utviklingen av et fjernstyringssystem, ladestasjoner og annen infrastruktur som ifølge selskapet gjør systemet til det mest banebrytende i sitt slag.

Etter å ha inngått et partnerskap med DB Schenker i april i fjor startet de opp med en omfattende testing på Schenkeranlegget i Jönköping i november i fjor.

Piloten i Jönköping er et lite, men viktig skritt mot et bærekraftig transportsystem, fastlo Robert Falck (t.h.), adm. direktør og grunnlegger av Einride. Her sammen med DB Schenkers toppsjef Jochen Thewes (i midten) og Mats Grundius, adm. direktør for DB Schenker Cluster Sweden, Danmark, Island.
Piloten i Jönköping er et lite, men viktig skritt mot et bærekraftig transportsystem, fastlo Robert Falck (t.h.), adm. direktør og grunnlegger av Einride. Her sammen med DB Schenkers toppsjef Jochen Thewes (i midten) og Mats Grundius, adm. direktør for DB Schenker Cluster Sweden, Danmark, Island. Foto: Einride

I mars konstaterte den svenske Transportstyrelsen at T-pod kan fungere i samsvar med svenske trafikkregler og godkjente søknaden om å utvide piloten til også å omfatte offentlig vei. Foreløpig gjelder tillatelsen ut året.

– Denne dagen representerer en stor milepæl i Einrides historie, og for vårt arbeid med å skape en sikker, effektiv og bærekraftig transportløsning basert på autonome elektriske kjøretøyer, som har potensial til å redusere CO2-utslipp fra godstransport med opptil 90 prosent, sa Robert Falck, adm. direktør og grunnlegger av Einride i forbindelse med den første kjøringen på offentlig vei.

– Tungtransporten står for en betydelig del av de globale CO2-utslippene. Piloten i Jönköping er et lite, men viktig skritt mot et bærekraftig transportsystem. Tillatelsen fra Transportstyrelsen er et viktig vitnesbyrd om sikkerheten til løsningen, fortsatte Falck.