Kjøper like godt 20.000 Sprintere

Skal drive transport selv. Amazon er ikke som andre små nettbutikker.

Mye nytt fra Mercedes på IAA, blant annet hydrogen-Sprinter, eSprinter og eVito. Og 20.000 helt vanlige Sprintere til Amazon.
Mye nytt fra Mercedes på IAA, blant annet hydrogen-Sprinter, eSprinter og eVito. Og 20.000 helt vanlige Sprintere til Amazon. Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

limt fra IAA 2018: Det ble sagt på messen at Mercedes hadde så mye å viser fram på IAA i år at de for første gang måtte ha to pressekonferanser – en for varebiler og en for tunge biler.

Og det skal være visst: Nærmest som en bisetning i presentasjonen av nye Sprinter, ble det opplyste at Amazon har bestilt intet mindre enn 20.000 stykker.

Vel. Den nyheten ble egentlig sluppet av Amazon allerede 5. september, men hadde gått meg hus forbi. Alle bilene skal leveres innen utgangen av neste år.

Nyheten er en konsekvens av en annen melding som også gikk meg forbi tidligere i sommer:

Amazon har lansert sitt eget transportprogram. Hensikten er å gjøre seg mindre avhengig av de store transportgigantene som US Postal, FedEx mfl.

Kjernen i Amazons nye tiltak er å tilby lokale transportentreprenører å startet mindre distribusjonsforetak med flåter på opptil 40 biler og 100 sjåfører.

At tallet ble så høyt som 20.000 biler skal skyldes enorm respons på tiltaket fra villige aktører. (De Amazon-dekorerte bilene skal for øvrig ikke eies av Amazon direkte, men driftes gjennom et flåteselskap). Du kan også lese artikkel i Wall Street Journal HER.

Hensikten bak Amazon-tiltaket er selvsagt å ta grep om de eskalerende utbringingskostandene – altså «laste-mile-problemet».

Om løsningen brer seg utenfor USA eller til Europa gjenstår å se, men som en annen kommentator bemerker:

«Dette kan gi ekstra press på tansportmarginene. Dersom Amazon begir seg inn i transporten, er nok hensikten primært å sikre service overfor sluttkunden, ikke å sikre profitt på transportvirksomheten».