23948sdkhjf

Ivecos grønne kasser

Iveco har virkelig kastet seg på den grønne bølgen og lansert elektrisk varebil med 7,3 kubikkmeters varerom.

En Ecodaily Electric til bykjøring og Ecodaily CNG som oppfyller Euro 6-kravene forteller at Iveco tar sin miljøsatsing alvorlig.

Electric

Som navnet indikerer, er den drevet 100% elektrisk og er dermed et ZEV-kjøretøy (zero emission vehicle). Batteriene er av typen Zebra Z5 med Na/NiCl2 og man kan ha 2 eller 3 batterier parallelt koblet sammen. Dette gir en effekt på 60 kW og et dreiemoment på 230 Nm. Elmotoren er montert på langs under gulvet mellom akslene.

Ifølge Iveco er topphastigheten 70 km/t og rekkevidden er satt til 90 kilometer med 2 batterier i bykjøring med full last. Oppladingen tar 8 timer, i følge produsenten.

For det er distribusjon i byområdene som er ideen til med denne kassebilen. Den passer best til korte avstander. Elmotoren skal være sterk på flat mark og når maksimalt dreiemoment umiddelbart, heter det fra Iveco. Maks klatreevne er på 16%, det er ikke oppgitt hva som skjer om det blir brattere en dette. Ecodaily Electric er derfor autorisert til å kjøre i bykjernene i Europa som får stadig strengere trafikkbegrensninger både hva gjelder utslipp og støy. Lastevolumet på bilen tungt.no fikk se i Herning var på 7,3 m3 med en tillatt totalvekt på 3200 kg. Danskene kan forøvrig skryte av et nettverk av ladestasjoner i og omkring København.

Strong by nature

Er slagordet for Ecodaily CNG og ved å gå på naturgass eller biogass reduserer den utslippene med 62% i forhold til en vanlig dieselutgave, i følge Iveco. Den blir da også den første bilen i dette segmenetet som kan klare Euro 6-kravene.

Den er allerede klassifisert som EEV (enhanced enviromental friendly vehicle), som er den strengeste miljønormen før Euro 6 innføres. Hele sortimentet av Daily kan nå bestilles i denne versjonen, over 30 forskjellige modeller fra 3,5- til 7 tonn.

Nå er ikke dette akkurat helt nytt siden Iveco har levert omtrent 6000 CNG-biler og 3000 CNG-motorer siden 1991. Men utvalget er bedre nå og miljøkravene blir stadig strengere, særlig i forhold til miljøsoner i byene rundt om i Europa. I forhold til diesel vil CNG-motorer ha et partikkelutslipp på nesten null, reduserte NOx verdier, være CO2 nøytral og redusere støynivået med 3 til 5 desibel.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063