TM var med på Tores første besøk ved tunnelen etter ulykken. - Jeg rakk ikke bli redd fortalte han den gang.. Foto: Svein-Ove Arnesen
TM var med på Tores første besøk ved tunnelen etter ulykken. - Jeg rakk ikke bli redd fortalte han den gang.. Foto: Svein-Ove Arnesen

Nå krangler forsikringsselskapene om tunnelbrann-skyld

TM-lesere husker nok Skatestraumtunnelen og vårt intervju med sjåfør Tore Myrestrand om den dramatiske opplevelsen. Nå krangler forsikringsselskapene om det er verkstedet som lappet tilhengerdraget som har skylden eller ei.

Publisert Oppdatert

Tunnelbrann er noe av det nifseste man kan tenke seg. Og all sannsynlighet tilsier at det kommer til å skje igjen.

Nettopp derfor er Svein-Ove Arnesens intervju (klikk her) med Myrestrand vel verd å lese på nytt. Både for det han opplevde da – og det som skjedde i etterkant av brannen i 2015.

Mye sviktet i mange ledd. Men Myrestrand opptrådde som snytt ut av et ADR-kurs. Og mer til. En ekte «sjåførhelt» og et eksempel til inspirasjon.

16.500 liter bensin brant opp

Myrestrand er glad det var en henger av «gamletypen» der pneumatikk-slangen går fra koblingen på bilen, under draget og ut til en ventil. Den var ikke festet i draget, men lå i rør. Dermed ble slangen og det elektriske revet ut av koblingen og han mistet ikke lufta på bilen. På nyere hengere er slangen ofte kortere og festet slik at det hele sannsynligvis ville røket. Dermed ville lufta fortsatt blåst. Foto: : Tore Myrestrand.
Myrestrand er glad det var en henger av «gamletypen» der pneumatikk-slangen går fra koblingen på bilen, under draget og ut til en ventil. Den var ikke festet i draget, men lå i rør. Dermed ble slangen og det elektriske revet ut av koblingen og han mistet ikke lufta på bilen. På nyere hengere er slangen ofte kortere og festet slik at det hele sannsynligvis ville røket. Dermed ville lufta fortsatt blåst. Foto: : Tore Myrestrand.

Kort oppsummert brakk tilhengerdraget på Myrvolds tankbil inne i tunnelen. Hengeren traff tunnelveggen og tok fyr. 16.500 liter bensin brant opp, og utløste dermed Norges største tunnelbrann. Bare skadene på tunnelen beløp seg til over 60 millioner kroner.

Havarikommisjonen har senere konkludert med at årsaken var rust i draget, at dette ikke ble avduket ved periodisk kontroll, og har definert det som en «systemfeil», altså i det store systemet som passer på sikkerheten for oss alle. Vegvesenet har siden også kjørt en solid opprydding på kontroll av tilhengerdrag.

- Selv sprang jeg mot bilen. Da så jeg at halve draget satt igjen på bilen og ble redd bilen ikke var kjørbar. Foto: Svein-Ove Arnesen
- Selv sprang jeg mot bilen. Da så jeg at halve draget satt igjen på bilen og ble redd bilen ikke var kjørbar. Foto: Svein-Ove Arnesen

Det er Teknisk Ukeblad (klikk her) som nå melder at saken i neste uke skal opp i Oslo tingrett, hvor Gjensidige Forsikring krever 10 millioner kroner av forsikringsselskapet Vardia Forsikring (nå Insr Insurance Group).

Mange skyldige?

Sistnevnte er selskapet til verkstedet som reparerte på hengerdraget i 2011, angivelig slik at det ble vanskeligere å oppdage rustangrepet. Selskapets motargument er bla. manglende kontroller fra Statens vegvesen.

Havarikommisjonens rapport kritiserer på sin side både verkstedet, kontrollorganene og Statens vegvesen, og beskriver hendelsen som både systemsvikt og kunnskapssvikt hos overnevnte.

Den undersjøiske Skatestraumtunnelen ligger i Sogn og Fjordane.

Kommentar fra Tore Myrstrand: For ordens skyld: Dette gjelder en reparasjon utført for forrige eier i 2011, vi kjøpte hengeren EU og ADR godkjent i 2012, og ble aldri fortalt at det hadde vært utført noen reparasjon på draget.

Vemodig gjensyn med restene. Foto: Svein-Ove Arnesen
Vemodig gjensyn med restene. Foto: Svein-Ove Arnesen