En motiverende jobb

Motivlakk går visst aldri av moten. Ivar Åsland har ordrebøkene fulle.

Ivar Åsland jobber raskt, så man får mye for pengene selv om timeprisen er høy. Foto: Frode Tellevik
Ivar Åsland jobber raskt, så man får mye for pengene selv om timeprisen er høy. Foto: Frode Tellevik
Publisert

Det er over 30 år siden Ivar investerte i sin første lakksprøyte hjemme på Sørlandet, finansiert av konfirmasjonspengene. Han startet i det små, med panser, hjelmer og MC-tanker, ettersom han også var i besittelse av en glødende motorinteresse. Han fikk utløp for begge deler da han etter hvert bestemte seg for at det som skulle lakkes også måtte ha hjul og motor.

De siste 15 årene har lastebiler dominert hverdagen hans. De har førsteprioritet. Vi husker fortsatt bilene fra ProLine, som ble Ivars gjennombrudd i dette miljøet. Siden har han levert varene, bokstavlig talt. Kunsten hans ser vi igjen hver eneste dag ute på norske veier.

Etter denne jobben, trengte Ivar Åsland en pause for å finne igjen motivasjonen. Nå er han tilbake for fullt. Foto: Frode Tellevik
Etter denne jobben, trengte Ivar Åsland en pause for å finne igjen motivasjonen. Nå er han tilbake for fullt. Foto: Frode Tellevik

- Jeg tok en pause på noen år etter at jeg gjorde The Expendables for JS Distribusjon i 2013. Jeg trengte det. Motivasjonen var ikke helt på topp og jeg tok en 60 % stilling i barnevernet et års tid. Det var godt med en pause, sier han. Men han savnet folka, messene og utstillingene. De siste tre årene har han derfor lakket på fulltid.

- Jeg bestemte meg for å ta betalt så jeg kunne leve godt av dette. Nå er utgangspunktet 900 kroner timen. Likevel har jeg venteliste på flere måneder, forteller han og innrømmer at prisen gjerne kan påvirkes noe av hvor spennende og utfordrende oppdraget er. - Men ingen har turt å gi meg frie tøyler enda. Vet ikke om jeg vil ha det heller, egentlig, sier han og røper at Picassobilen til Guldager er noe av det tøffeste han har sett.

Den type jobber krever mye. Det er tungt for rygg og nakke når lakkjobben strekker seg over 300 timer. Ivar jobber ofte 14 timers dag når han først setter i gang. - Jobber som tar fire-fem dager er OK. Det er overkommelig, sier han før han fortsetter med dagens motiv, Super Mario på en ny krokbil tilhørende Kim Verdal fra Rogaland.

Ivar Åsland har flere måneders ventetid. Det er lastebilene han lever av. Foto: Frode Tellevik
Ivar Åsland har flere måneders ventetid. Det er lastebilene han lever av. Foto: Frode Tellevik

I år har Ivar også etablert seg på Østlandet, nærmere bestemt på Ås, der han har leid lokaler sammen med en salmaker, to møbeltapetserere og en kar som er dyktig på pinstriping. Foreløpig har de ikke plass til lastebiler i garasjen, men Ivar har nok av andre kunder også. - Amcar og HotRod er kanskje det gøyeste jeg driver med, men det er ikke det jeg tjener penger på. Vi håper likevel å få til noen fellesprosjekter sammen.

Hvem husker denne? Det rullende kunstverket ble lakkert av Ivar Åsland for 12 år siden, men er fortsatt å se på veiene i Rogaland. Foto: Frode Tellevik
Hvem husker denne? Det rullende kunstverket ble lakkert av Ivar Åsland for 12 år siden, men er fortsatt å se på veiene i Rogaland. Foto: Frode Tellevik