Lettlest lidenskap

En ny dose med veteranstoff er klar for salg fra duoen Vatland/Arnesen.

Morten Vatland har bunkret opp med en ny ladning veteranlastebilbøker. Det neste halvåret blir han nok å treffe der veteranene samles.
Morten Vatland har bunkret opp med en ny ladning veteranlastebilbøker. Det neste halvåret blir han nok å treffe der veteranene samles. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Den fjerde utgaven av Veteranlastebilboka er, som den forrige, viet veteranlastebiler du fortsatt kan risikere å treffe langs veien.

Mange av dem samles denne helgen i Jondal, og på Hardangerfjordtreffet møter du også forfatteren, som garantert har bøker nok til alle med seg på lasteplanet.

Vi intervjuet Morten Vatland tidligere i år, i førerhuset på Stangelandmuseets siste tilskudd. En Volvo NL12 fra 1994, med en ganske tøff historie.

Norsk Flyktningeråd kjøpte nemlig 15 av de totalt 29 NL12'ene som ble registrert i Norge på 90-tallet. Alle 15 ble sendt til Bosnia for å drive nødhjelpsarbeid i krigen der nede, med norske sjåfører. I to og et halvt år kjørte de konvoi med matvarer og utstyr, og med væpnet eskorte på de mest utsatte stedene. Ingen liv gikk tapt, men to av bilene kom hjem med kulehull i førerhuset. Eksemplaret vi sitter i havnet etter endt tjeneste i Nord-Norge, og ble i fjor fraktet ned igjen til Stangelandmuseet.

Volvo NL12, med fortid i krigsherjede Bosnia, er siste tilskudd på Stangelandmuseet.
Volvo NL12, med fortid i krigsherjede Bosnia, er siste tilskudd på Stangelandmuseet. Foto: Frode Tellevik

Som en av 12 utvalgte menn har Morten siden 2011 besørget trimming og dokumentering av veteranbilparken som Stangeland Maskin har stilt ut i sitt eget private museum på Tjelta, utenfor Stavanger.

Sjefen, Olav Stangeland, har selvsagt siste ordet og bestemmer hva som skal handles inn eller selges. Men bare det å ha muligheten til å disponere slikt utstyr tilnærmet gratis, er for Morten og de andre en ren og skjær drømmesituasjon. Og de vet det.

- Olav ville ha en NL12 nå. Da hiver vi andre oss rundt og leter der vi tror det kan være noe å hente. Dette er ikke lastebiler du finner på finn.no. På Finnsnes fant vi nummer 11 i rekken av de 15 Bosniabilene. Det var litt vanskelig å få tak i deler til den Brasil-produserte Volvoen. Grillen fant vi i Tyrkia, forteller Morten, for liksom å illustrere arbeidet som ligger bak. - Det nytter ihvertfall ikke å ringe til Göteborg.

Vi fyrer i gang NL12'en og setter kursen mot museet for litt fotografering. - Jeg har til nå samlet 6000 bilder og historier om veteranlastebiler, sier Morten. Han vil fortsatt snakke om bøkene. Det er fortsatt litt å skrive om, forstår vi. Rogalendingen innrømmer at han har et takknemlig publikum.

- Den harde kjerne hadde glatt kjøpt en kokebok av meg, bare det var bilde av en Stiebil på fremsiden, sier han. Den tredje og fjerde utgaven av Veteranlastebilboka har også fått en litt annen stil enn de to første.

Veteranlastebilboka nummer 4 inneholder 140 flotte historier om dagens aktive veteraner.
Veteranlastebilboka nummer 4 inneholder 140 flotte historier om dagens aktive veteraner. Foto: Frode Tellevik

- Noen bilder har vi fått fra andre, men stort sett har vi brukt våre egne bilder og de er ikke tatt med vannpistolkamera, som jeg sprang rundt med på 80-tallet. Bildekvaliteten er på topp og vi bruker også mer plass på bildene. Vi putter også på mye mer historikk, siden alle de 140 bilene fortsatt finnes der ute, bekrefter Morten.

Han avslører at bok nummer fem allerede er godt i gang og at han har begynt å tenke på nummer seks. Vi nærmer oss altså et komplett historisk arkiv i bokform. Det meste av Mortens fritid går med til å samle inn bilder og dokumentasjon om gamle lastebiler. - Det er viktig å trives i livet. Det gjør jeg, slår han fast.

Til slutt tar vi med at den nye veteranlastebilboka også kan kjøpes i nettbutikken www.veteranlastebilboka.no

Små glimt fra bøkene dukker også opp i TransportMagasinet, som du kan abonnere på ved å klikke her!