Volvo med globalt nettsamfunn for sjåfører

Volvo Trucks lansert nettsamfunnet Worldtrucker, og har som mål å gjøre det til verdens største og mest aktive nettsamfunn for lastebilsjåfører. Ved å tilby et internettsamfunn til sjåfører, håper selskapet å øke interessen for sjåføryrket, og støtte rekruttering av nye sjåfører.

Publisert Oppdatert

- Vi vet at lastebilsjåfører har sterk yrkesstolthet, og det er akkurat dette Worldtrucker handler om - å dele denne lidenskapen for lastebiler og livet på veien, sier leder for Worldtrucker, Paula Kühnel.

Nettsamfunnet har trukket til seg nesten 10.000 medlemmer bare i løpet av utviklingsperioden. Lokale samfunn er etablert i ti land, og det er utviklet lokale språkvarianter av samfunnet på italiensk, svensk, nederlandsk, spansk, fransk, russisk, tysk, polsk og engelsk. Med den endelige oppdateringen er samfunnet nå lansert på verdensbasis.

Les også: Volvo lanserer lastebilcommunity

Allerede fra begynnelsen ble det besluttet at Worldtrucker skulle være åpent for alle som er interessert i lastebil, uansett hvilket merke de selv kjører. Volvo Trucks som selskap skal holde en lav profil, og la medlemmene skape innholdet.

- De fleste transportselskaper har ulike merker i sin flåte, og alle sjåfører skal føle seg like velkomne, sier Paula Kühnel.

Worldtrucker hjelper sjåførene til å holde kontakt med familiene sine. Venner og kolleger kan lett diskutere erfaringer og etablere nye relasjoner på tvers av landegrenser. De kan dele bilder fra veien ved å laste dem opp direkte fra mobiltelefonen, og på den måten kan medlemmene forbli logget på, selv uten å ha med seg en Laptop.

Volvo ønsker å bidra positivt i sjåførenes dagligliv og øke interessen for yrket. Den verdensomspennende mangelen på sjåfører er et viktig og levende tema for transportindustrien.

Worldtrucker har allerede spredd seg til mer enn 40 land, til tross for at det ikke har vært gjort noen markedsføringsaktiviteter utenfor de ti oppstartmarkedene. Volvo Trucks har store forventninger til den globale lanseringen.

- Vi har ennå ikke sett noen konkurrent som matcher vårt oppsett, og vi tror vi har sjansen til å bli lastebilsjåførers førstevalg over hele verden, sier Paula Kühnel.

En norsk språkversjon vil lanseres senere.