Fikk Norges første G8-Liebherr

Blir samtidig Levangers første maskinentreprenør med miljøfyrtårnsertifikat.

Torgeir Lian (daglig leder) og Anne Brit Lian ( kontorsjef) fikk miljøfyrtårnsertifikatet av den rykende ferske varaordfører Nina Bakken Bye.
Torgeir Lian (daglig leder) og Anne Brit Lian ( kontorsjef) fikk miljøfyrtårnsertifikatet av den rykende ferske varaordfører Nina Bakken Bye. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

For fem og et halvt år siden kjøpte Maskinentreprenør Kjell Lian AS sin første Liebherr-maskin, nå står Liebherr-merket på samtlige maskiner (som produsenten kan levere).

Første G8

Fredag 18. oktober fikk de Norges første Liebherr Generation Eight (G8).

Det ble 37-tonneren R934 LC,med Steg-V-motor.

Miljøfyrtårn

Storfint besøk ble det også på fredagen, Nina Bakken Bye (Høyre), helt fersk Varaordfører i Levanger kommune, kom innom i sitt første offisielle oppdrag.

Nye varaordføreren i Levanger, Nina Bakken Bye, på sitt første oppdrag og for første gang bak spakene på beltegraver. .
Nye varaordføreren i Levanger, Nina Bakken Bye, på sitt første oppdrag og for første gang bak spakene på beltegraver. . Foto: Fredrik Saugstad

Med seg hadde hun Miljøfyrtårn-diplomet som viser at Levanger-bedriften har klart å oppfylle flere spesifikke bransjekriterier som skal bidra til å nå FNs bærekraftmål.

I det hun overrakte diplomet til Anne Brit Lian, ble også Kjell Lian AS den første maskinentreprenøren i Levanger og første anleggsgartner i gamle Nord-Trøndelag med dette beviset.

Kanskje dette kunne være et ekstra seriøsitetsbevis for bransjen siden sentral godkjenning ikke akkurat noe kvalitetsstempel lenger.
Torgeir Lian.

Et seriøsitetsbevis

Det er kontorsjef, i Kjell Lian AS, Anne Brit Lian, som har ledet prosessen med å gjøre bedriften bevisst på avfall, sortering, energiforbruk, dieselforbruk, innkjøpskontroll og ikke minst arbeidsmiljøet. For henne handler det mye om innrapportering av det som blir gjort. Det skal for eksempel være en bevisst holdning på innkjøp og hvilke bedrifter man benytter seg av.

Hun skal rapportere inn hvert år og bedriften må bli re sertifisert hvert tredje år, dermed skal det ikke være noen hvilepute.

Det gamle skal bort

Som den står her veier R 934 ca 37 tonn, nå har Kjell Lian 17 Liebherr i parken.
Som den står her veier R 934 ca 37 tonn, nå har Kjell Lian 17 Liebherr i parken. Foto: Fredrik Saugstad

- Det var en liten vekker for meg da vi begynte å jobbe med dette, jeg er jo relativt konservativ, innrømmer daglig leder Torgeir Lian.

Men nå skal maskinparken fornyes og i det er i forbindelse med miljøfyrtårnarbeidet at det også er tegnet en intensjonsavtale med Liebherr Norge om å fortløpende oppgradere maskinparken med den siste motorteknologien som er tilgjengelig.

Anne Brit Lian og Torgeir Lian blir gratulert med Norges første G8-Liebherr av Eivind Engan, salgsansvarlig Midt og Nord-Norge i Liebherr Norge.
Anne Brit Lian og Torgeir Lian blir gratulert med Norges første G8-Liebherr av Eivind Engan, salgsansvarlig Midt og Nord-Norge i Liebherr Norge. Foto: Fredrik Saugstad

Salgsansvarlig Midt og Nord-Norge i Liebherr Norge, Eivind Engan sørget for at Levanger-bedriften ble første norske kunde som fikk overlevert en Liebherr i åttende generasjon (G8). Det er forøvrig den andre leveringen i en pakke på i alt fire maskiner.

Maskinfører Øystein Lian begynte med å kjøre Brøyt X2 på 70-tallet, men han tror han klarer å finne seg til rette i sin nye R 934 også.
Maskinfører Øystein Lian begynte med å kjøre Brøyt X2 på 70-tallet, men han tror han klarer å finne seg til rette i sin nye R 934 også. Foto: Fredrik Saugstad

Ekstra kraftig

Lians Liebherr R 934 LC veier som den står 37,7 tonn, har ekstra kraftig undervogn, skuffepakke og HK-feste fra SMP med Hardlock og tilt fra Rototilt med Securelock.

Lidat-systemet får allerede gode skussmål fra Anne-Brit som gir henne informasjon om blant annet forbruk og tomgangskjøring.

Maskinstyringen fra DigPilot, levert av Gundersen & Løken, er Lians første sett med kablede sensorer. Sensorene er gyrostabiliserte og arbeider på så mange Hertz at det så å si er i sanntid. Dette er også første sett med som kalles for DigPilot Localizer. Uavhengig hvor systemet er i hele verden, finner den fram aktuelle prosjeksjoner og geoider.
Maskinstyringen fra DigPilot, levert av Gundersen & Løken, er Lians første sett med kablede sensorer. Sensorene er gyrostabiliserte og arbeider på så mange Hertz at det så å si er i sanntid. Dette er også første sett med som kalles for DigPilot Localizer. Uavhengig hvor systemet er i hele verden, finner den fram aktuelle prosjeksjoner og geoider. Foto: Fredrik Saugstad

Firesylindret Steg-V

Den nye Steg V-motoren på 8-liter med fire sylindre, yter 272 hestekrefter og 1415 Newtonmeter ved 1350 omdreininger i minuttet. Hydraulikkpumpa gir 2x315 l/min med maks trykk på 380 bar og på svingen gir maskinen 205 l/min med maks 400 bar.

Superrask DigPilot:

Dette er Lians første sett med DigPilot med kablede sensorer. Sensorene er gyrostabiliserte og arbeider på så mange hertz at det er så å si i sanntid. Dette er også første sett med det som kalles DigPilot Localizer. Uavhengig av hvor systemet er i verden finner den fram aktuelle projeksjoner og geioder.

Ingen pilotlinje

Spakene er nå elektrisk styrt, altså ingen pilotlinje i førerhytta. Fordelene er flere ifølge Eivind Engan og nevner mindre påvirkning av klimaet i førerhytta, mindre støy og enklere justeringer av mengde. Han ser det dessuten som en forberedelse for de autonome og halvautomatiske maskinene. Både fører og de utenfor drar nytte av lavere støynivå, fører kan peile olja i førerhuset. Overvogna og graveaggregatet er helt nytt og det er mulighet for langt bedre fabrikkmonterte lyspakker.

DigPilot-skjermen øverst, under ser vi Rototilt sin og Liebherr sin foran den.
DigPilot-skjermen øverst, under ser vi Rototilt sin og Liebherr sin foran den. Foto: Fredrik Saugstad

Godt mottatt

Den åttende generasjonen av den tyske maskinen produsert i Frankrike har blitt godt mottatt og det er solgt en lite drøss allerede her til lands, etter denne første leveringen vil de komme som perler på en snor.

Norges første Liebherr Generation 8 skal starte med opparbeidelse av boligfelt i Verdalen.
Norges første Liebherr Generation 8 skal starte med opparbeidelse av boligfelt i Verdalen. Foto: Fredrik Saugstad

Flest vil det være av modellen 924 i tillegg til 930 og 934.

Liehberr Norge har fortsatt solid årlig vekst, noe de har hatt i flere år nå.