Volvo CE øker i tredje kvartal

Takket være Kina økte ordreinngangen med 40 prosent og leveringene med 20 prosent.

Volvo kan takke det kinesiske markedet for at tallene ikke er så dystre som de kunne vært.
Volvo kan takke det kinesiske markedet for at tallene ikke er så dystre som de kunne vært. Foto: Volvo CE
Publisert

Mens nettosalg minsket i tredje kvartal med to prosent, er det likevel en økning etter å ha justert for valuta på seks prosent.

Kina øker

Den store økningen i ordre på 40 prosent sammenlignet med tredje kvartal 2019, kan forklares med kraftig økning i det kinesiske markedet. Det samme gjelder leveringene som økte med 20 prosent i samme periode.

Usikkerheten

De fleste markeder kom seg etter effektene av Covid-19 i tredje kvartal. Likevel gjør usikkerheten som pandemien skaper at det europeiske markedet hadde en nedgang på 19 prosent. Det Nord-Amerikanske markedet gikk også ned 19 prosent, mens Sør-Amerika økte med 11 prosent (Sør-Amerika hadde svært lave tall i 2019).

Tallenes tale.
Tallenes tale. Foto: Volvo CE

Statlige stimuli

I Asia, når man ikke regner med Kina, har markedet gått ned 13 prosent, mens Kina øker med 22 prosent takket være statlige stimuleringstiltak.